Gå till innehåll

Frost - Höstfilm med färger i fokus


david-

Recommended Posts

En väldigt kort film jag stack ut och filmade en morgon då jag såg att ljuset var perfekt för att skapa en snygg färglook. Solen lyste snett vilket gjorde det orangefärgat, och då frosten/marken/snön var blåaktig så skulle det bli en bra kombination om man går efter principen om färghjulet då orange och blå är de motsatta färgerna.

 

Jag vet att det är skakigt, men det är faktiskt medvetet. Jag hade kunnat stabilisera det eller använda dollyn men tyckte det skulle vara kul att experimentera och göra nåt olikt också. På vimeo uppskattar vissa det inte, men vissa uppskattar det också och tycker det ger en kallare känsla. Men men, inget är rätt antar jag :)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut skakigt *tummen upp*

För det första vill man inte släpa ut dollyn det första man gör på morgonen, speciellt inte om det är ljuset man är ute efter att fånga. För det andra så bidrar den skakiga bilden till en mer.. vet inte vad det heter på svenska men en mer Eerie känsla. Perfekt stabiliserat ser det ut som en tavla, men med handhållet har man den där "Nåt är fel" känslan. Det enda jag tycker är lite synd är att 550D filmar i så låg bitrate, vilket verkligen syns när man filmar gräs/träd handhållet där du har mycket detaljer som går förlorade.

 

Sen måste jag säga att jag diggar din watermark i mitten starkt - Det faktum att den stannar där genom hela videon gör att det blir mer av en produkt än ett montage.

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut skakigt *tummen upp*

För det första vill man inte släpa ut dollyn det första man gör på morgonen, speciellt inte om det är ljuset man är ute efter att fånga. För det andra så bidrar den skakiga bilden till en mer.. vet inte vad det heter på svenska men en mer Eerie känsla. Perfekt stabiliserat ser det ut som en tavla, men med handhållet har man den där "Nåt är fel" känslan. Det enda jag tycker är lite synd är att 550D filmar i så låg bitrate, vilket verkligen syns när man filmar gräs/träd handhållet där du har mycket detaljer som går förlorade.

 

Sen måste jag säga att jag diggar din watermark i mitten starkt - Det faktum att den stannar där genom hela videon gör att det blir mer av en produkt än ett montage.

 

Tack så mycket! Tycker exakt som du förklarar här också. Blir lite mer annorlunda liksom. En dolly eller glidecam passar nog däremot bättre in om det är större objekt man filmar, typ berg, skogar, flera träd, sjöar m.m.

Låg bitrate resulterar alltså i färre detaljer?

 

Tack för kritiken!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket! Tycker exakt som du förklarar här också. Blir lite mer annorlunda liksom. En dolly eller glidecam passar nog däremot bättre in om det är större objekt man filmar, typ berg, skogar, flera träd, sjöar m.m.

Låg bitrate resulterar alltså i färre detaljer?

 

Tack för kritiken!

 

Myes, ju högre bitrate desto mer data fångar kameran i bilden - Om du filmar träd eller sand där detaljerna är väldigt nära varandra händer det oftast att de "blurrar ihop" och blir inte alls så skarpt som det borde vara. Det är därför GH2 anses vara en av de bättre DSLR-kameror tillgängliga just nu, för iochmed hacken kan man filma i så högt som 176mb/s, vilket är nästan tre gånger så mycket data som en T2i.

Panasonic GH2 vs Canon 550D - YouTube (Jämförelse)

 

Det är därför man ska vara lite försiktig med handhållet :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Myes, ju högre bitrate desto mer data fångar kameran i bilden - Om du filmar träd eller sand där detaljerna är väldigt nära varandra händer det oftast att de "blurrar ihop" och blir inte alls så skarpt som det borde vara. Det är därför GH2 anses vara en av de bättre DSLR-kameror tillgängliga just nu, för iochmed hacken kan man filma i så högt som 176mb/s, vilket är nästan tre gånger så mycket data som en T2i.

Panasonic GH2 vs Canon 550D - YouTube (Jämförelse)

 

Det är därför man ska vara lite försiktig med handhållet :)

 

hm, då undrar jag, med magic lantern kan man ju ändra bitrate. Hur högt kan man gå, blir det instabilt om man går för långt och finns det nån anledning att inte höja bitraten förutom att filerna kanske blir större. Det lär ju antagligen bli bättre om det betyder att kameran får mer information i bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är dock att .h264 codecen är ganska "tam" i grunden och kan inte jämföras med en AVCHD-codec, speciellt inte hackad. Det är främst vidvinkel-tagningar du kan ha någon sorts reell nytta av det. Men förvänta dig ingen stor skillnad.

 

Som du säkert vet vid det här laget är ju "1080p" ur Canon-kamerorna inte helt korrekt heller, så det är fortfarande grundproblemet med att försöka få bilden att innehålla mer information. Så, när man pratar om att "hacka" bitrates är det oftast AVCHD/1/2 & AVC-intra man pratar om.

 

edit: PB lekte runt lite med kameror, snackas en del om bitrate & det faktum att en hackad GH2 närmast kan jämföras med C300. http://forum.voodoofilm.org/filmcafe/31971-skillnaden-mellan-1080p-och-1080p.html

 

Riktigt intressant film av PB. Men alltså då är det ju egentligen bara att sälja min 550D och köpa en GH2 istället? Finns det någon anledning att inte göra det och köra på 550D istället?

Länk till kommentar
Share on other sites

550D med cinestyle/marvel är mycket högre omfång. (Jag bytte tillbaka till Canon i samband med just släppet av cinestyle).

 

Enklaste är väl helt enkelt att kolla på videos huruvida man gillar looken som är ur GH2 & AF100. Mindre vetenskap, mer smaksak. :) Den här snubben har gjort sjukt snygga saker med GH1. Classic Junk on Vimeo

 

Men är det krångligt och jobbigt med adaptrar och det där, om man ska köra på en GH2?

Sjukt vilken bild han får, plus att det bara är 720p!

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså, om du bara har nytt Canon-glas (?) så kan du ju inte ändra "aparture" (f-stop) manuellt på en adapter, eftersom det görs i menyn på 550D... Det är bara skruva på objektivet så sett, men ja... antingen får du behålla 550D så du kan ändra f-stop & sen skruv på objektivet, eller som man bör göra... hålla sig till objektiv som har manuell iris & därmed inte blir låsta till en kameratillverkare... Samyang, vintage Nikon, ryska M42-objektiv, Zeiss, och så vidare.

 

Objektiv avsedda för fotografer är pengar i sjön för oss filmisar :)

 

Jaha, jag förstår. Det kanske inte blir så jättekrångligt alltså.

Önskar däremot att Canon kan komma med en ny kamera i 15-20 tusen prisklassen. Har vant mig med dom nu och tycker dom känns välgjorda och ordentliga liksom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...