Tyl Posted December 31, 2011 Share Posted December 31, 2011 Howdy Har en Canon xha1 videokamera När jag filmar tex staket/ tegelhustak eller andra objekt där det förekommer raka linjer, blir resultatet att dessa raka linjer dallrar/skakar/flimrar Hur korrigera? Hälsar Tyl 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted December 31, 2011 Share Posted December 31, 2011 Undvik filma raka linjer som är för täta. :) Det är ett vanligt problem som t.ex. mindre HDV-videokameror har. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asaleo Posted January 1, 2012 Share Posted January 1, 2012 Det du ser antar jag är effekter av en "Rolling shutter" Har du panorerat när du filmat? Bilden byggs ju upp linje för linje när man har rolling shutter i sin videokamera. Deformationer i en bildruta kan inte kompenseras. Med stabilisering kan effekten till vis del minskas. Hälsningar 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fürni Posted January 1, 2012 Share Posted January 1, 2012 Det kan också vara vanliga interlacingartefakter som beskrivs. Svårt att avgöra från beskrivningen. :) Hur exakt ser störningarna ut? Kan skissa upp de vanliga varianterna: Ideal: [table=width: 40] [tr] [td]**[/td] [td][/td] [td][/td] [td][/td] [/tr] [tr] [td]**[/td] [td][/td] [td][/td] [td][/td] [/tr] [tr] [td]**[/td] [td][/td] [td][/td] [td][/td] [/tr] [tr] [td]**[/td] [td][/td] [td][/td] [td][/td] [/tr] [/table] Rolling shutter: [table=width: 40] [tr] [td][/td] [td][/td] [td][/td] [td]**[/td] [/tr] [tr] [td][/td] [td][/td] [td]**[/td] [td][/td] [/tr] [tr] [td][/td] [td]**[/td] [td][/td] [td][/td] [/tr] [tr] [td]**[/td] [td][/td] [td][/td] [td][/td] [/tr] [/table] Interlacing: [table=width: 40] [tr] [td][/td] [td]**[/td] [td][/td] [td][/td] [/tr] [tr] [td]**[/td] [td][/td] [td][/td] [td][/td] [/tr] [tr] [td][/td] [td]**[/td] [td][/td] [td][/td] [/tr] [tr] [td]**[/td] [td][/td] [td][/td] [td][/td] [/tr] [/table] 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tyl Posted January 2, 2012 Author Share Posted January 2, 2012 Tack för svar Mer vanligt vid panorering finns även utan Liknar mest Interlacing Om jag filmar fönster med persienner och håller kamran still, "fladdrar" inte bilden, men om jag zoomar in fönstret fladdrar/dallrar det Har för mig att jag hört på TV att man inte låter reportrar ha randig skjorta eftersom då ränderna rör på sig/ dallrar/fladdrar Har kollat med Canon Support men ej fått svar därifrån, tar minst en vecka!!!!! Hälsar Tyl 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tyl Posted January 2, 2012 Author Share Posted January 2, 2012 Ett tillägg: Det är inte bilden utan de räta linjerna, persiennerna, som fladdrar Kollade just nu med ett tegeltak, där pannorna dallrar och den vågräta linjen som omramar taket Tyl 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fürni Posted January 3, 2012 Share Posted January 3, 2012 Om jag filmar fönster med persienner och håller kamran still, "fladdrar" inte bilden, men om jag zoomar in fönstret fladdrar/dallrar det Har för mig att jag hört på TV att man inte låter reportrar ha randig skjorta eftersom då ränderna rör på sig/ dallrar/fladdrar Det är ett helt annat fenomen - fina ränder/rutor ger lätt upphov till oönskade moirémönster. Och det kan du se som en ren funktion av bildupplösning (specialfall av vikningsdistorsion), även om kameror kan applicera filter (läs: blur :)) för att försöka minska det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tyl Posted January 4, 2012 Author Share Posted January 4, 2012 Tack för snabba svar Tyl 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts