Gå till innehåll

1080p till 720p


david-

Recommended Posts

Har en ganska enkel fråga.

Hur kan det se bättre ut om man filmar en scen i 1080p och sen konverterar den till 720p än när man filmar direkt i 720p?

Jag menar, exporterar man ut filmen till 720p så är det ju lika många pixlar i filmen oavsett om man först filmat i 1080p eller för att överdriva, 4k.

Länk till kommentar
Share on other sites

Enkel fråga, inte så enkelt svar.

 

Att det alltid ser bättre ut efter nedkonvertering är ingen direkt sanning men däremot vanligt förekommande och då speciellt om kameran man spelar in med komprimerar videon samt skärper och behandlar bilden på diverse sätt.

 

D.v.s. kort sagt, spelar du in material med komprimering så försvinner information, spelar du in i högre upplösning försvinner självklart även då en massa information men då det finns mer att ta av så sparas förhoppningsvis även mer, speciellt tydligt blir det vid vanlig videokomprimering t.ex. DV eller DVCPro, information som vid nedkonverteringen följer med. Även skärpning och annat tjafs som förstör bilden blir mindre tydligt om man förminskar den. Ett exempel är vid avancerad post produktion, ofta så görs (gjordes) dylikt i dubbelt så hög upplösning som filmen skall/skulle levereras i.

 

T.ex. med en film som scannas i 2k och levereras i 2k så brukade man traditionellt scanna specialeffektsscener i 4k. Detta för att göra compen i hög upplösning och sedan förminska till 2k och då gömma skarvar och dylikt. Detta har dock av förklarliga skäl ändrats rätt mycket i.o.m. RED m.m.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för snabbt och bra svar av er båda!

Har inte tänkt på att kanske göra effekterna i typ 2k sen skala ner dom till 720p. Borde ju se bra ut. Får ju däremot vara försiktig så det inte ser för bra ut jämfört med själva scenen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Var så god.

Tänkte bara förtydliga en sak nu när jag har lite tid.

 

Om du har SD-video inspelat med Digi-Beta d.v.s. mer eller de bästa SD kameror som fins och funnits så har den en upplösning på 720×576 "= 414720pix" och en färgsampling på 4:2:2 d.v.s. så är den svartvita upplösningen (första siffran) i full upplösning d.v.s. 720x576 "= 414720pix". Färgerna däremot sparas endast i halva upplösningen d.v.s. det går två svartvita pixlar för varje färgpixel (414720 / 2 = 207360).

 

Alltså en Digi-Beta har endast 207360 pixlar färg.

 

Tar vi däremot Sonys rätt skitiga halvmesyrs HDV-format som har en upplösning på 1440x1080 "= 1555200pix" och en färgsampling på 4:2:0 så ratar det tre fjärdedelar av all färginformation d.v.s. 1555200 / 4 " = 388800pix". Detta innebär att MPEG formatets destruktiva GOP-komprimering till trots så får du fler och bättre färginformation från HDV än Digi-Beta, plus alla andra fördelar jag beskrev. AvcHD i 1080p ger därtill ofta än bättre resultat etc.

 

 

 

Ang att det kan komma att se för bra ut.

Att vara försiktig med att resultatet ser för bra ut är ju det de flesta compositors jobbar mest med d.v.s. att blura och sätta grain etc på effekter från t.ex. 3D program m.m. men det är ett lyxproblem, att skita till saker är så mycket bättre än att försöka skärpa och fixa saker som ser skit ut.

 

 

Anyhow, kollade just in din sida, bra jobbat, gillade musikvideoeffekterna även om jag misstänker att mycket är standard stock från Herr Kramer eller liknande, spelar inge roll, snygg. Tutorialen var också bra, thumbs up även om jag saknade lite chattande och måhända viss effektivisering d.v.s. att försöka åstadkomma mer med färre steg. Nej men djävligt bra jobbat.

 

 

Mvh /Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, det där var verkligen för avancerat för mig. Men jag förstod din slutpoäng!

Tack så mycket! Ja, det jobbet använde jag mig typ bara av hans grejer, men killen jag jobbade åt verkade gilla det så då körde jag på det. Ja det är sant, och det går ju självklart att göra det med mindre steg om man är noggrannare med curves effekterna, men som jag förstått ska allt gå väldigt snabbt i en tutorial så jag nöjde mig ganska snabbt, och då blev det så att jag behövde lägga på ett till lager med lite ändringar. Men som sagt, är man säkrare på tweaksen i curveseffekten i början så slipper man många steg :)

Tack igen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...