Jump to content

Djungel av codec och filformat osv....

Pompe

Recommended Posts

Hej!

När man ska spara och komprimera en film så har jag märkt att det finns väldigt många inställningar att välja bland, och jag måste erkänna att jag har noll koll på dessa. Vore väldigt tacksam om jag fick lite hjälp att hitta i denna djungel.

Jag ska klippa ihop en ~20 minuter lång film, men tyvärr så har jag en liten begränsning i och med att filstorleken inte får överskrida ~500mb. Hur lyckas jag med detta?

Jag jobbar i Adobe Premiere CS4, och har testat alla möjliga inställningar men det blir inte så bra. Det blir ganska dålig kvalité, men filerna blir ändå väldigt stora.

Min fråga är alltså vad jag ska välja för inställningar då jag exporterar filmen. NTSC / PAL /HDTV ? AVC-I 50 eller 100? 30fps borde räcka? MPEG? Quality? osvosv... jag är helt lost på detta, och lyckas inte alls få till det jag vill.

Värt att notera kanske är att jag filmar i 1080p - 50fps.

//Pontus

Okej.

~500mb-gränsen beror på att jag vill kunna ladda upp filen på t.ex vimeo utan att behöva betala för det. Filmen kommer att vara runt 20 minuter lång och jag vill såklart ha så "bra" kvalité som möjligt. Finns det ytterligare variabler som man bör ta med i beräkningarna?