Gå till innehåll

Djungel av codec och filformat osv....


Pompe

Recommended Posts

Hej!

 

När man ska spara och komprimera en film så har jag märkt att det finns väldigt många inställningar att välja bland, och jag måste erkänna att jag har noll koll på dessa. Vore väldigt tacksam om jag fick lite hjälp att hitta i denna djungel.

 

Jag ska klippa ihop en ~20 minuter lång film, men tyvärr så har jag en liten begränsning i och med att filstorleken inte får överskrida ~500mb. Hur lyckas jag med detta?

Jag jobbar i Adobe Premiere CS4, och har testat alla möjliga inställningar men det blir inte så bra. Det blir ganska dålig kvalité, men filerna blir ändå väldigt stora.

Min fråga är alltså vad jag ska välja för inställningar då jag exporterar filmen. NTSC / PAL /HDTV ? AVC-I 50 eller 100? 30fps borde räcka? MPEG? Quality? osvosv... jag är helt lost på detta, och lyckas inte alls få till det jag vill.

 

Värt att notera kanske är att jag filmar i 1080p - 50fps.

 

//Pontus

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej.

~500mb-gränsen beror på att jag vill kunna ladda upp filen på t.ex vimeo utan att behöva betala för det. Filmen kommer att vara runt 20 minuter lång och jag vill såklart ha så "bra" kvalité som möjligt. Finns det ytterligare variabler som man bör ta med i beräkningarna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...