Gå till innehåll

Val av HD kamera


Tomas film

Recommended Posts

Hej!

 

Sitter fortfarande i valet o kvalet vid val ny HD kamera och har ställt flera olika frågor här i forumet under året.

Har idag en Canon XL2 (axelkamera) och tycker om denna kamerahållning, det är ju stabilt.

Vad jag tycks märka så är trenden att kamerorna blir mindre och mindre även i proffssegmentet.

Det tycks inte komma några nyheter så ofta så frågan är om man skall vänta ett tag till eller ?

 

Jag har tittat lite på Canon XF300 vilken kostnadsmässigt är vad jag max har tänkt.

 

Är detta en bra kamera för o nackdelar mm. ? andra förslag ?

 

Tack på förhand

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Överlag är Canons kamera riktigt bra och jag tror inte att detta är något undantag :)

Vad jag har läst är det en trevlig kamera. On/Off knappen ska vara värdelös dock :P Men objektivet och bildkvalitén är det inget fel på!

 

Ett annat alternativ är ju alltid en DSLR, en rig och några objektiv. Tror att du kan få mer kamera för pengarna så och även få axelfilma då :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Tomas, är du van vid en Canon XL2 så skulle jag på alla sätt försöka undvika en DSLR-lösning så som Jawhns eventuellt föreslog, speciellt om du filmar dokumentärer. Eventuellt kan Panasonic AG-AF101 vara intressant om du dokumentärerna till trots vill ha kort skärpedjup.

 

Hur som helst, Jawhns råd om en axelrigg kan på alla sätt vara smart i alla fall där kameran inte är gjord för att bäras på axeln, dock bör du pröva ut en du gillar och det speciellt om du kör en videokamera med zoom objektiv m.m. Rent generellt så har du rätt i att det segmentet där din kamera befinner sig mer eller mindre försvunnit till fördel för mindre handhållna kameror och större axelkameror.

 

Närmaste du kommer från Canon torde vara just Canon XF300 eller 305, dock saknar ju de axelstöd så närmast rent över huvud taget lär nog vara Sonys PMW-EX3: Sony Videokamera PMW-EX3 + 1st 16GB 16GB kort Video > Videokameror Pro > köp den hos Scandinavian Photo AB

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Stort tack för ett fylligt svar.

DSLR- kameror är jag tveksam till även om jag inte kan dessa detaljerat.

Har hört att processorer mm. inte är riktigt konstruerade för att filma under längre perioder men jag har kanske fel?

Hoppas det kan bli bra med en axelrigg/stöd, finns kanske någon sådan som i hopkopplad liknar en fullvärdig axelkamera?

 

 

Bästa hälsningar

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant

Tror Du denna typ av kamera kommer att ta mycket marknadsandelar av traditionellt uppbyggda videokameror.

Vad är för och nackdelar med 1 respektive 3 ccd ? för så blir det väl i detta fall.

Sedan är vad jag förstår prislappen riktigt häftig dvs. ca 180´ ink. moms.

Att köpa din kamera tål att tänka på, jag är försiktig med high tech varor och köper helst med full garanti dvs. nytt.

 

Mvh

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla nya kameror likt C300, Ag-Af101 och DSLRer saknar CCDer och använder ett CMOS chip/sensor (detta har även de andra HD kamerorna som tagits som exempel om än små sådana för att motsvara videokamerors traditionella skärpedjup m.m.), därtill är chipen mycket större än i traditionella videokameror vilket gör att det blir mycket kortare skärpedjup vilket i dokumentärsammanhang brukar ställa till det och göra att man nästan aldrig lyckas få skärpa. Utöver detta är dessa kameror ergonomiska mardrömmar och då speciellt DSLRerna jämfört med traditionella pro- och semi-pro kameror men även Canonen saknar en hel drös viktiga saker vad det verkar, så som XLR-in, inbyggda ND-filter etc. De är gjorda för film, där man har tid att förbereda och pilla med sin filmkamera-rigg.

 

Dock ger de nya kamerorna en "cool" filmlook så kanske är det exakt vad du är på jakt efter, dock gissar jag i så fall att du skulle föredra en Sony PMW-F3K eller Panasonic AG-Af101 då de är uppbyggda i stor sett som traditionella videokameror fast med utbytbar manuell optik och stor sensor etc.

 

Hade jag varit i dina kläder hade jag tagit med mig en bärbar dator, åkt till t.ex. LRTV och testat några olika kameror, tankat in materialet och åkt hem och grunnat. Rent generellt så tror jag som jag skrev tidigare att Sonys PMW-EX3 eller kanske ändå bättre Jvcs GY-HM750 (som faktiskt har CCDer vilket är skitbra då du slipper rullande slutare/rollin shutter som alla CMOS chip genererar och alla problem som därmed följer) borde falla dig i smaken bäst om det du är på jakt efter är en ersättare till en Canon XL2.

 

Mvh och lycka till /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla nya kameror likt C300, Ag-Af101 och DSLRer saknar CCDer och använder ett CMOS chip/sensor (detta har även de andra HD kamerorna som tagits som exempel om än små sådana för att motsvara videokamerors traditionella skärpedjup m.m.), därtill är chipen mycket större än i traditionella videokameror vilket gör att det blir mycket kortare skärpedjup vilket i dokumentärsammanhang brukar ställa till det och göra att man nästan aldrig lyckas få skärpa. Utöver detta är dessa kameror ergonomiska mardrömmar och då speciellt DSLRerna jämfört med traditionella pro- och semi-pro kameror men även Canonen saknar en hel drös viktiga saker vad det verkar, så som XLR-in, inbyggda ND-filter etc. De är gjorda för film, där man har tid att förbereda och pilla med sin filmkamera-rigg.

 

Canon C300 har XLR in och inbyggda ND-filter så där skiljer den ut sig, men den har ingen som helst auto-funktioner i kameran även om du har AF-gluggar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jättestort tack Peus för råden.

Nu är jag inte så duktig som Ni andra på detta och undrar vad för typ av problem man kan räkna med med kamera med CMOS-kamera.

Skall man akta sig för Canon xF 300 och liknanden, för den har väl denna typ av sensor ?

 

Bästa hälsningar

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

CCD har ingen Jello-effekt och ger inga konstiga effekt vid blixtfoto men CMOS är billigare och lider inte av vertical streaking. Bara 70 av 426 videokameror på prisjakt har CCD-sensor och bara 9 av dem lanserades det senaste året. Vad man än tycker så är CCD en teknik som är på väg ut för de stora volymkamerorna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...