Gå till innehåll

Material till produktionsbolaget?


Loranga

Recommended Posts

Hej!

Detta blir mitt första inlägg på detta intressanta forum!

Jag och min kompis har länge haft en idé om en ny svensk tv-serie och därför börjat skriva på ett par avsnitt.

Vi har skickat iväg synopsis samt 2 scener ur ett avsnitt till flertalet produktionsbolag. Vi har faktiskt fått förvånansvärt mycket svar, och ett av de större produktionsbolagen i Sverige har vidarebefodrat manuset till högre instans, och ska återkomma till oss.

Idag träffade jag dock en gammal lärare från DI och frågade ett par saker angående manuset. Hon tyckte att vi även skulle skicka med en projektbeskrivning för serien, när vi skickar ut manuset till produktionsbolag. Jag tvivlade starkt på detta, då det mer känns som det är något man gör i ett senare skede (kanske vid pitch? eller kanske till och med så sent som när manuset har plockats upp?). Jag är dock mycket osäker på detta, och jag känner inte alls för att skicka en projektbeskrivning till produktionsbolag i ett första mail, så därför vänder jag mig till er experter istället ;)

DI-läraren påstod att projektbeskrivningen skulle innehålla:

 

- Mål och syfte

- Pitch

- Bakgrund

- Målgrupp

- Budget

- Tidsplan

- Synopsis

 

Detta tycker jag mer känns som något man skriver när man, som jag skrev tidigare, startar upp projektet, och det har blivit upplockat, eller när man söker stipendier/fonder åt sitt projekt, men inte när man ska försöka sälja in sitt manus... Men jag har som sagt ingen aning, så vad säger ni, experter?

 

DI-läraren tyckte även att vi skulle spela in en pilot på en scen ur manuset, och även skicka med detta i en första kontakt med produktionsboalget. Detta tyckte jag lät lite väl mastigt, men det kanske är standard?

 

Ursäkta för mitt långa inlägg, men förkortat är mina frågor till er

 

1. Ska man verkligen skicka med en projektbeskrivning i det första utskicket man gör till prouktionsbolaget?

2. SKa man verkligen spela in en pilot och skicka med den till produktionsbolaget i det första utskicket?

 

Jag ber om ursäkt om tråden ligger fel, jag tror inte jag hittade någon annan forumdel som passade bättre.

 

Tack på förhand för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Klart att en pilot säljer in nåt lättare än bara ett manus men båda sakerna är ju egentligen något som produktionsbolaget gör när de ska sälja in iden på tv. En kompromiss är att göra lite kringdokument, referensbilder, regissörens vision etc.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag arbetar också på att bygga upp en TVserie för barn just nu. Främst för internationell marknad, men grundreglerna är detsamma i Sverige.

Vi har tagit fram ett "paket" ihop med en av filmpoolerna här i sverige och i samråd med en konsult som varit nere i Europa på stora pitchnings-forum. Han är en gammal reklamare med 30+ år i marknadsföring, och han undersökte vad som funkade och inte funkade i de olika företagens infomaterial (66 olika projekt). Våra punkter utgår från hans sammanställning och är:

 

-Kategori

-Målgupp

-Teknik

-Medarbetare och befattning

-Co-Producers (både nuvarande och tilltänkta)

-Synopsis (på serien som helhet)

-Karaktärer

-Nuvarande Tidsplanering

-Budget

-Lista på tilltänkta avsnitt med 2-5 Utvalda Synopsis

-Övrigt – (som t.ex merchandise, spel, webportal, mm)

 

Utan bilder kanske den sammanlagda infon utgör ca 5 st A4 - Med bilder och layout 11.

 

Märk väl att det här paketet är till för att levereras när du redan har fått en hook. Att kasta en sådan här bunt med papper i ansiktet på någon det första man gör är inte att rekomendera. Som första hook bör infon vara mer i broschyrform - basic info om världen/karaktärerna, och skrivet med mindre fakta och mer dramatik... typ. Meeen... sen finns det ju inga solklara regler för vad som funkar i ett visst tillfälle, så gör dig beredd på att tillverka olika långa versioner av just ditt paket.

 

Så för de raka frågorna:

1. Jo projektbeskrivning är för en del bolag till och med en förutsättning för att de ens ska (bokstavligen) titta på manus

2. Pilot som första kontakt låter lite overkill. Däremot är det bara med visuellt material, konceptskisser och liknande för att fånga det första intresset. Åter igen lite beroende på vem det är man talar till. Pitchar man mot någon som själv inte är kreativ så är bilder nästan en förutsättning för att du ska kunna förmedla din vision.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Ska man verkligen skicka med en projektbeskrivning i det första utskicket man gör till prouktionsbolaget?

2. SKa man verkligen spela in en pilot och skicka med den till produktionsbolaget i det första utskicket?

 

1. Generellt sett inte. Men det beror lite grand på. Som manusförfattare förväntas ni inte planera och producera hela projektet. Om ni vill vara mer än manusförfattare och mer söker pengar för att producera själva, bör ni absolut ha med det.

2. Som manusförfattare: absolut inte! Om ni ska producera själva: ja, det borde underlätta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...