Gå till innehåll

sonetfilm


Bylund

Recommended Posts

Sonetfilm ville gå vidare med min ide och ville läsa mitt manus. Jag har skickat manus för ungefär 1 vecka sedan vad kan man förvänta sig för svar :D?

 

Grattis! Vad kul för dig.

 

Du får nog vänta åtminstone två veckor innan du hör av dig och frågar om de har läst manuset. Vad man kan förvänta sig för svar? Tja, det beror ju på hur bra manuset är och hur bra det passar in med den bild de fick av din idé.

 

Det är ett manus jag har jobbat på i en månad det är en långfilm :P

 

Det möjligt att du har lyckats skriva ett långfilmsmanus på en månad, men de tider jag har hört att man får på sig om man får en beställning på att skriva ett långfilmsmanus är tre månader - och då förväntas du jobba heltid på det. Jag blir genast oroligt för att du har haft för bråttom och att manuset inte är redo att möta tänkbara köpare.

 

Men det lär väl svaret utvisa. Jag håller tummarna för dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Det måste ha varit en riktigt ypperlig idé du hade. Grattis!

 

Men var på din vakt. Kanske någon där vill stjäla delar av din idé för egna vinstintressen? Det är rent juridiskt svårt att kolla varifrån idéerna kommer ifrån ursprungligen. Eller så får du vara stolt att du bidragit till något och begära lite kosing förstås. Begära kan man alltid. Men låt oss hoppas att det här inte är fallet ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men var på din vakt. Kanske någon där vill stjäla delar av din idé för egna vinstintressen? Det är rent juridiskt svårt att kolla varifrån idéerna kommer ifrån ursprungligen. Eller så får du vara stolt att du bidragit till något och begära lite kosing förstås. Begära kan man alltid. Men låt oss hoppas att det här inte är fallet ;)

 

Det är alltid svårt att veta om någon vill stjäla en idé eller ej. Det är också svårt att veta när ett manus är tillräckligt bra för att visas för andra. Båda utgör en risk för att man aldrig vågar skicka det man skrivit någonstans. Man kan inte gå på mycket annat än magkänsla, men å andra sidan är det värt att lyssna på magkänslan.

 

Själv tänker jag som så med risken att någon stjäl och det är att det man har är sitt rykte. Det är inte värt att riskera sitt rykte genom att stjäla. En producent som får rykte om sig att stjäla får inga manus skickade till sig och gräver sin egen grav. Man kan ju alltid hoppas att alla tänker så.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...
Det är ett manus jag har jobbat på i en månad det är en långfilm :P

EN månad? Har du helt tagit ledigt och arbetat 24/7 med manuset eller har du bara skrivit ut massa beats? Fick du lön för denna månaden?

Länk till kommentar
Share on other sites

Manuset till Taxidriver tog bara några nätter att skriva. Det finns många såna exempel. Och det finns två typer av författare. Dom som först skriver och sen skriver om och om som en del av arbetsprocessen. Och så finns det dom som går och tänker på ett manus tills dom kan se det och då går det snabbt att få ut det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...