Octavianus Postad 26 oktober 2011 Postad 26 oktober 2011 Jag hjälper min svärmor med ett litet filmprojekt som ska visas på ett museum nu till helgen, måste vara klart på fredag. Filmen är färdigklipp i FCP6 och ska nu exporteras och sedan brännas på en DVD skiva. Det är här min kunskap tryter. Det ska inte vara några menyer eller så utan när man sätter in skivan i DVD spelaren ska det bara vara filmen och inget annat som kör igång, dvs inga menyer osv. Så hur gör jag, hur exporterar jag den så det blir rätt fil, ska jag ha något yttligare program program som gör så den funkar på en DVD spelare? Tacksam för alla snabba svar. Tack på förhand. 0 Citera
StenR Postad 26 oktober 2011 Postad 26 oktober 2011 Du har väl DVD Studio Pro? Om inte (som t ex om du bara som jag har Final Cut Express) så exportera bara ut .mov-filen från FCP och läs in den i iDVD med funktionen One-Step DVD from Movie. 0 Citera
Jawhns Postad 26 oktober 2011 Postad 26 oktober 2011 Förlåt om jag är sen, har inte haft tiden att vara inne idag på grund av att jag precis fått min iPhone 4S och lekt med den haha :) Det är hyfsat lätt faktiskt, du går in på "File.." Sen "Share". Väljer DVD (på min står Apple TV som standard där). Kryssar i "Create DVD" sen klarar du nog resten själv :) Kom ihåg att välja When disc loads "play movie" och inte show menu som är standard :) Lycka till, hoppas att du hinner! Haha 0 Citera
Octavianus Postad 26 oktober 2011 Författare Postad 26 oktober 2011 hej Tack för snabba svar. Dock Verkar inget av de alternativen fungera. I iDVD så kan jag inte ta one-step-dvd för då säger den att jag måste sätta i en kamera via fire wire. Sen Jawhns under file finns inget share, så går inte att göra en DVD, om det är i FCP du pratar om? Jo, jag har DVD studio pro, dock har jag aldrig använt det, så har noll koll som ni märker på hur det fungerar. Tar gärna mot svar. Tack på förhand. 0 Citera
Jawhns Postad 26 oktober 2011 Postad 26 oktober 2011 Sen Jawhns under file finns inget share, så går inte att göra en DVD, om det är i FCP du pratar om? Konstigt, det finns i FCP 7. Men det kan vara så att det inte finns i 6:an. Du kan testa snabbkommandot som är: SHIFT+CMD+E 0 Citera
StenR Postad 26 oktober 2011 Postad 26 oktober 2011 hej Tack för snabba svar. Dock Verkar inget av de alternativen fungera. I iDVD så kan jag inte ta one-step-dvd för då säger den att jag måste sätta i en kamera via fire wire. Välj inte One-step DVD i fönstret som poppar upp utan strunta i den och gå direkt på Arkiv -> One-step DVD från film i toppmenyn. 0 Citera
mjolnarn Postad 27 oktober 2011 Postad 27 oktober 2011 Exportera ut en högupplöst fil till Bitvice, gratis att ladda hem om du inte vill använda options som Purifier eller lägre hastigheter, skapa en färdig Dvd fil och använd den i DVD Studio Pro, ehuru jag inte kan det programmet så bör det fungera och du får toppkvalitet på köpet, Bitvice, som är svenskt , Innobits Sundsvall, är det enda program jag använder för Dvd kodningar. 0 Citera
Octavianus Postad 27 oktober 2011 Författare Postad 27 oktober 2011 jag gjorde som StenR så vänligen informerade om. Blev precis som jag ville ha det. Nu kan jag andas ut. Tack så jättemycket alla. 0 Citera
mjolnarn Postad 28 oktober 2011 Postad 28 oktober 2011 Mycket bra att det fixade sig, jag var lite osäker på om direkt - ut kodnings kvaliteten skulle vara tillräcklig. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.