Gå till innehåll

25fps och 30fps i samma projekt?


matte81

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är grön på det här så om jag ställer dumma eller obegripliga frågor förstår ni varför.

 

Såhär: Jag jobbar med ett projekt där jag har använt mig av två olika kameror, en Sony XDCAM och en Canon 5d mark ii. Sony filmar 25fps och Canon 30fps. Jag märkte att det blev ett problem i redigeringen (Premiere Pro Cs5.5) eftersom jag valde inställningen på den sequence jag arbetar i på 25fbs. Bilderna från 5Dan hängde blev "hackiga" efter exporteringen.

 

Hur gör generellt när man har filmat med olika kameror?

 

Tack/Mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle säga att oavsett om kamerorna har samma framerate så ska man alltid konvertera filerna. Speciellt som i det här fallet när kamerorna spelar in i olika codecs. Blir oftast lättare i redigeringen då!

 

Okej! Konverterar man dem i redigeringen eller i kameran?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man använder externa program, som Compressor eller FFMpeg. Vet att många använder AviSynth med någon plug-in till Windows :) Man kan dock använda sitt redigeringsprogram med!

 

Tack för infon! Vad kallas det i filmvärlden när man konverterar? Bara så att jag vet vilken funktion jag ska leta efter i Premiere :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för infon! Vad kallas det i filmvärlden när man konverterar? Bara så att jag vet vilken funktion jag ska leta efter i Premiere :)

 

Skulle tro att du skapar ett projekt, eller en sekvens med de egenskaperna du vill att filmen vill ha när du ska redigera den. Sen kastar du in din orginal-fil och sedan exporterar du den!

Inte hundra på hur bra detta funkar i Premiere, men det är värt ett försök :)

Alternativt kan du ju skapa en sekvens med egenskaperna du vill redigera med, sen kastar du in din orginal-fil i den sekvensen. Sen kan du droppa din nya sekvens i din main sekvens med samma settings. Inte säker på om detta kommer att funka, men lät hyfsat smart när jag kom på det och efter att du har gjort en preview-render så borde det gå smooth :)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle tro att du skapar ett projekt, eller en sekvens med de egenskaperna du vill att filmen vill ha när du ska redigera den. Sen kastar du in din orginal-fil och sedan exporterar du den!

Inte hundra på hur bra detta funkar i Premiere, men det är värt ett försök :)

Alternativt kan du ju skapa en sekvens med egenskaperna du vill redigera med, sen kastar du in din orginal-fil i den sekvensen. Sen kan du droppa din nya sekvens i din main sekvens med samma settings. Inte säker på om detta kommer att funka, men lät hyfsat smart när jag kom på det och efter att du har gjort en preview-render så borde det gå smooth :)

 

Lycka till!

 

Jag tackar ödmjukast. Skall prova detta :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vänta nu, innan ni börjar tanka hem och installera.

 

Adobe Media Encoder - Där har du mer eller mindre allt som behövs för konvertering, inkl. batchning. Ingår tillsammans med Premiere, och man behöver inte skapa någon sekvens motsv. då det är ett fristående program.

 

Det behövs alltså inte nödvändigtvis köras några externa program. Om man är osäker på kvalitén får man helt enkelt jämföra mellan dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...