Gå till innehåll

Spela in dialog med zoom h4n


gonefishing

Recommended Posts

Hej!

 

Jag ska spela in en långfilm snart. Och i den kommer det vara diverse dialoger och annat ljud.

Den enda jag har att tillgå är en zoom h4n. Jag tycker att ljudkvaliteten på de inbyggda mickarna är helt klart godkänt.

Men hur ska jag placera zoomen för att få så bra ljud som möjligt, och minska störningar?

Jag tänkte att sätta den på en boompole först, men då ser jag inte ljudnivåerna, och så är jag rädd att ta sönder den.

 

Har något något förslag?

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst kan du använda H4N på en bom:

http://ktekbooms.com/pinnipedi/wp-content/uploads/2011/03/TADPOLE-GO-PRO-HANDHELD-050.jpg

 

Men det blir mycket enklare/bättre om du åtminstone kan skrapa ihop till en riktmik, de billigaste är nog de här två:

Audio Technica Mikrofon ATR6550 Video > Ljud > Mikrofoner trådbundna > köp den hos Scandinavian Photo AB

Röde Videomikrofon Video > Foto > DSLR-filmning > köp den hos Scandinavian Photo AB

 

Eller varför inte höra med Film i Värmland om du kan få låna en där?

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast jag tror nog att zoomen inbyggda mickar är lite bättre än de billigare mickarna, och då är det ju onödigt.

Jag tror nog att jag kör zoomen uppe på kameran, alternativt ställer den på ett stativ.

Tack för hjälpen!

 

Varsågod. H4N har stereomickar och inte riktade som de andra två (de är inte billigare egentligen, det är inspelningsmöjligheten i H4N som drar upp priset), därav inte så bra för dialog; du måste alltså få zoomen så nära skådespelarena som möjligt istället för att inte få med andra störande ljud. Men om du är inomhus i ett tyst rum så kan det funka hyfsat att ha den på kameran eller på stativ. Testa först innan ni börja spela in på riktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
Fast jag tror nog att zoomen inbyggda mickar är lite bättre än de billigare mickarna, och då är det ju onödigt.

Jag tror nog att jag kör zoomen uppe på kameran, alternativt ställer den på ett stativ.

Tack för hjälpen!

 

Har spelat in dialog med zoom4 ute men den tog alldeles för mycket ljud (förutom dialog kom med trafiken).

Så jag var tvungen att spela om dialogen i efterhand. Jag tycker som de andra att en riktad mick skulle funka bättre i en miljö med mycket annat ljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket noise och brus får man räkna med om man kör med H4n, man får jobba hårt i efterhand för att bli av med det. Men är det penganöd så fungerar det ju att stoppa den på en boom. Men använd någon form av vindskydd, stoppa en rejäl strumpa över mikrofonerna utan att de skrapar emot!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...