Gå till innehåll

Hjälp med konverting från Premiere


matte81

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har filmat med en sony xdcam ex och försöker nu konvertera materialet till mov. Men jag fattar inte varför det tappar så mycket i kvalité? Bilderna blir brusiga. Hur ska jag göra för att få konverteringen från råfilerna (bpav) att bibehålla samma kvalité? Det finns så många alternativ när man ska exportera, jag vet inte vad de betyder.

 

Tacksam för hjälp.

 

/Mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Mac eller PC?

Version av Premiere?

Version av Quicktime?

 

MOV är en fil-container. Vilken codec använder du i MOV-containern?

 

//Max

 

 

Saken är den att jag är helt grön på det här och fattar inte riktigt allt vad codec innebär. Versionen av Premiere är CS5, QT är den senaste version och jag jobbar med Mac.

 

Jag har bra bilder och kan klippa någorlunda. Problemet blir när jag ska "bounca" ner det färdiga resultatet. Jag vet inte vilket format med mera jag ska använda för att det inte ska tappa i kvalité. Åtminstone bibehålla så mycket kvalité det bara går.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver få upp din kunskap kring detta. Man måste veta lite grunder innan man kan göra något bra av det, framförallt inom redigering och export.

Har man väl investerat i ett program som CS5 eller använder det på skolan motsv. behöver man även sätta sig in i hur det fungerar.

Läs manualen och kolla runt på alla 1000tals sidor på nätet om hur man gör. Det finns allt från vanliga text-tutorials till hela videoklipp, från ax till limpa.

Säkert inte det svar du vill ha, men så ser jag på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver få upp din kunskap kring detta. Man måste veta lite grunder innan man kan göra något bra av det, framförallt inom redigering och export.

Har man väl investerat i ett program som CS5 eller använder det på skolan motsv. behöver man även sätta sig in i hur det fungerar.

Läs manualen och kolla runt på alla 1000tals sidor på nätet om hur man gör. Det finns allt från vanliga text-tutorials till hela videoklipp, från ax till limpa.

Säkert inte det svar du vill ha, men så ser jag på det.

 

Att jag behöver erinra mig mer kunskap råder det väl inte någon tvekan om? Jag vände mig hit för att jag antog att det fanns kunnigt folk här (det vet jag att det gör) som kunde hjälpa till snabbt och enkelt. Tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Samtidigt måste du respektera att det är svårt att veta HUR vi kan hjälpa dig när du inte ger relevant information som vi inte kan gissa oss till. Samt att du kanske kunnat ägna 5 minuter till lite googlande eller handboksläsande till att börja med :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ledsen, men eftersom jag inte visste vilken information utöver den befintliga som var relevant för att få bästa möjliga hjälp, kunde jag inte ge bättre information än så.

 

Hursomhelst, jag har löst det på annat håll nu.

 

Tack ändå.

 

/Mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ledsen, men eftersom jag inte visste vilken information utöver den befintliga som var relevant för att få bästa möjliga hjälp, kunde jag inte ge bättre information än så.

 

Hursomhelst, jag har löst det på annat håll nu.

 

Tack ändå.

 

/Mattias

 

Berätta gärna hur du löste det så kan kommande personer få hjälp av det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Berätta gärna hur du löste det så kan kommande personer få hjälp av det :)

 

Absolut! Jag gjorde som jag blev tipsad om här och fann en bra tutorial på youtube, jag sökte på "how to export from Premiere in full HD".

Nu ser filmen bra ut nästan hela vägen. Jag har dock problem med ett par bilder som jag har filmat med en Canon 5D. Det ser ut som att de hänger sig på vissa ställen i den komprimerade filen. Kan det bero på att de är av ett annat format än XCAMen? Annars tycker jag generellt att 5Dan ger mjukare foto om man kan uttrycka sig så.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken spelare använder du?

"Hänger" sig bilden på samma ställe hela tiden? (Dvs kan det vara dubbla bilder där - testa att stega fram ruta-för-ruta i ex Quicktime player?)

 

Om det inte är dubbla bilder kan det vara för hög bitrate så datorn inte klara att spela upp strömmen.

Är det dubbla bilder, har du samma frames-per-second på: Käll materialet, sekvens och exportformat. (Ex 25fps)

 

EDIT: Såg att du frågade om olika bildfrekvenser i samma film i en annan fråga... och i PPro (i många program) är det en dålig idé.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...