Gå till innehåll

Panasonic AG AF101 - Sony NEX FS100


amazon

Recommended Posts

Hur långt?? ...jättelångt?

 

Hur det skiljer sig i kvalité bör du avgöra själv då det är subjektivt. Det finns flera filmer om det på nätet. Och det står en hel del skrivet om det också. t.ex. Choosing between 5D, Af 101 and Fs100

 

Kort sagt, det finns väldigt mycket information redan om det du frågar efter.

t.ex. af101 vs fs100 - Sök på Google

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har testat båda, beslöt mig till sist för att köpa en AF100. Har också en 7D. AF100 är så sjukt mycket skönare att jobba med när jag gör den typ av jobb jag gör (run n gun, intervjuer, reportage). Inbyggt ljud med mätare, WFM, peak, vridbar monitor och ok ergonomi. Fördelarna med FS-100 framför AF100 i min mening är: en superfin bild (väldigt "digital" dock), bara 1,6x crop (af100 har 2x), bättre i mörker (mindre brus överlag) och zoomfunktion för att kolla fokus. Det som AF100 är bättre än FS100 på tycker jag är: byggkvalle (FS100 är sjukt plastig och fipplig, saker sitter inte ordentligt), monitorn vid sidan, inbyggda ND-filter, två SD-kortplatser, HD-SDI ut för extern monitor (gillar inte hdmi) och den kostade 10k mindre.

 

Där har du min input.

 

Tips är att kolla in editman's blogg. Googla editman. Han skriver mycket om sin AF100.

Länk till kommentar
Share on other sites

Likt Vidiotism äger jag också en AG-AF101 och är rätt nöjd och skillnaden jämfört med en F3 är inte så enorm som man kan ledas att tro trots en 8-bits sensor m.m. AF101an, eller F3an för den delen, är ingen RED, Alexa eller F35 men den är ok och det speciellt om man använder den tillsammans med någon slags extern inspelare. AvcHD komprimeringen som lagras på SD korten är förödande och det speciellt när materialet består av rök eller annat som rör sig dynamisk samt vid mycket grain, något som är ofta förekommande i mörka partier av bilden (som Martin också påpekat).

 

 

Vore jag som du skulle jag kolla in:

The Great Camera Shootout 2011 | Zacuto USA

Large chip camcorder comparison: AF100 vs F3 vs FS100. Includes FS100 review in Part 2 | Philip Bloom (som Martin förutsatte att du redan sett)

 

 

Jämfört med DSLRer så är det ingen jättestor skillnad på bilden rakt ut från kameran. Wobble och skewing ( CMOS Rolling Shutter eller CMOS Vs CCD Rolling Shutter Effect + Jello Effect Kawasaki ZX-11 - YouTube) som skapas av CMOS sensorn är dock ett påtagligt större problem på DSLRer så som 5D, 7D och 600D (har även en 600D) om man jämför dem.

Därtill så lider dessa DSLRer av interlacing på grund av line skipping (exempel: Optical Anti-Aliasing Filter for Canon 5D Mk2 Test Footage on Vimeo ), något som inte alls är ett lika stort problem på AF101 och F3 även om det bevisligen går att fixa till på en 5D med rätt utrustning.

 

Den stora skillnaden är att dessa kameror är anpassade för video jämfört med DSLRer.

De har bättre balansering, snabba och lätta menyer och funktionsknappar, anslutningsmöjligheter etc. Är man van att jobba med professionella videokameror eller digitala filmkameror så gör det fysiskt och psykiskt ont att tvingas kompromissa så som man gör med DSLRer även om de har bra potential.

 

 

Här är en företagsfilm som jag gjort med min egen utrustning och således bland annat min AF101a:

 

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en Sony FS-100 och det enda jag saknar är HD-SDI-utgång och ND-filter. Det enda i kvalitén jag kan klaga på den är monitorlåset som la av snabbt. Skruvhåll i kroppen för till exempel bars är smart. Till skillnad från Vidiotism tycker jag att FS-100 funkar utmärkt som run & gun. Har använt den både i Afghanistan och NY.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla in zacutos camera shootouts, där jämför dom det mesta mellan filmkameror, videokameror och dslr. Själv kör jag på 5d med en swedish chameleon rigg, så länge man inte gör snabba panoreringar så är jag väldigt nöjd, ljuskänslig som få ( beroende på optik) fullformat ( ingen cropfactor) och du får ett skärpedjup och "billig" optik att välja mellan. Och du kan stoppa in technicolors cinestyle profil.

 

Körde på sony f3 förra veckan men blev besviken på att man måste betala 3000 $ extra för att använda deras s-log. Lite halvbökiga menyer och kass lcd display, dessutom kickar den iväg väldigt mycket om du råkar överexponera lite.

 

Resultatet med f3an finns här: I AM GFC on Vimeo

 

Har läst att bildkvalitet mellan f3 och fs100 ska vara minimal. Dock har jag inte testat den än

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...