Spassy Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 Jag ska göra ett reportage i Rörlig Bild och jag undrar om vad det är som gäller med användningen av youtubeklipp i detta sammanhang. Jag vill använda klipp av tex Richard Dawkins och Christopher Hitchens. Ska jag fråga om tillåtelse av de som laddat upp videon eller ska jag försöka att kontakta Dawkins eller Hitchens (Inte så troligt att jag får svar.) Eller ska jag bara använda klippet utan att bry mig om detta? Reportaget ska visas upp för lärare och på öppethus tror jag. 0 Quote
Salieri Posted September 19, 2011 Posted September 19, 2011 På öppethus kanske det blir lite si och så med (egentligen).... Jag har för mig att det är lugnt sålänge det är i slutna sällskap. Men å andra sidan känns det inte så troligt att du kommer bli stämd för det. Du tjänar väl inga pengar? Jag vill använda termen Fair Use, men egentligen vet jag inte vad som gäller där... 0 Quote
Spaceromancer Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 TV-bolag som sänder har generösare regler vad gäller upphovsrätt. 0 Quote
Kimster Posted September 20, 2011 Posted September 20, 2011 Nyhetsmedia har lite annorlunda regler. TV-bolag i allmänhet köper rättigheter. Om inte så chansar de på att ingen kommer klaga eller begära ersättning. 0 Quote
Recommended Posts