krille14 Postad 17 september 2011 Postad 17 september 2011 Jag arbetar med ett manus om en kille med två olika personligheter, för brist på bättre ord så har han grov schizofreni och är helt omedveten om sin psykiska störning. Hur som helst så har jag fått en bild av vad som ska vara med i manuset och händelser som jag anser vara viktiga för att ge historian rättvisa, saken är den att som det ser ut nu när jag kollar igenom allt så skulle manuset i filmform vara minst 3 och en halv timme, vilket är minst 1 och en halv timme för lång. Så nu undrar jag över hur jag kan gå till väga för att korta ner historien, vad är det som jag borde ha mest fokus på och vad borde jag ta bort? Här kommer en lite bredare beskrivning av Manuset. Allt handlar om en 28 årig kille som har ända sen han varit liten bara haft en ända vän, dock så existerar den här vännen bara i hans huvud, han är totalt omedveten om att hans vän inte existerar. Hur som helst så är huvudpersonen en skygg och tillbaka dragen kille som inte riktigt vågar stå upp för sig själv, dock så står hans kompis upp för honom och gör det han själv inte vågar, med andra ord så gör han saker han inte vågar utan att han själv förstår att han gör dem. Historien börjar som en kärlekshistoria där huvudpersonen är totalförälskad i en som arbetar på tidningen där han är städare, men han vågar inte visa sin känslor för henne, men hon tar ändå kontakt med honom när de båda blir utskällda av deras chef som är ett riktigt svin till chef. Deras kärlek blommar ut så att säga under resten av filmen, dock så kommer vi in på nästa del under filmen som bygger på skräck/thriller, nämligen att huvudkaraktärens andra sida börjar ta över mer av hans personlighet ju mer modig huvudkaraktären blir, och det urartar till slut med att han mördar sin chef utan att veta om det, han tror att hans "vän" är den som har mördat chefen och han berättar det för tjejen som säger åt honom att konfrontera sin vän och få honom att anmäla sig själv om det visar sig vara honom som har mördat chefen, det samtalet urartar dock i ett mord på två barn som varit med lite här och där i historien som mobbare mot en liten tjej, men i det här mordet tvingas huvudpersonen själv döda 1 av barnen så att hans "vän" kan vara säker på att han inte går till polisen. Huvudkaraktären får mer eller mindre panik efter händelsen och ringer till tjejen och hon kommer hem till han för att se vad som hänt med honom, det hela urartar och hans andra sida tvingar honom att döda henne innan hon anmäler honom till polisen, han dödar henne i sorg och tar sedan sitt eget liv, alternativ att den bara tar slut i allt kaos eller som tredje alternativ att han inte lyckas döda henne och anmäler sig själv till polisen. historien blir så pass lång som manus för jag vill verkligen ge karaktärerna den utveckling de behöver i filmen för att bli intressanta och inte bara endimensionella så att säga, jag vill verkligen få med huvudpersonens ångest över vad som händer och jag vill även att relationen mellan tjejen och killen ska ha en utveckling och inte bara vara kärlek efter första dejten så att säga, eftersom de jobbar på samma jobb så kommer mycket av deras relation därifrån också men jag ser inte hur jag kan korta ner historien. jag borde nog ha gett den här frågan lite mer tid och tänkt igenom hur jag skulle förklara allt lite bättre men jag hoppas att någon kan förstå mitt problem och hjälpa mig. tack på förhand Kristoffer 0 Citera
StenR Postad 17 september 2011 Postad 17 september 2011 Hur många sidor är det på nu? Hur många scener? Har du formatterat det som ett filmmanus? 0 Citera
Désirée Postad 18 september 2011 Postad 18 september 2011 Det där med att "ge historian rättvisa" är lite farligt sätt att se det. Det behövs faktiskt inte så mycket för att få till en fungerande historia. Men det är väldigt lätt att man fyller på för mycket för att "ge historian rättvisa" och rätt som det är har man något som är ganska ostrukturerat och utan tempo. Jag föreslår att du börjar med att sätta upp ett Beat Sheet i någon form (jag föredrar Blake Snyders variant), och sätt upp de punkter som behövs för att få en fungerande struktur. Sen fyller du på därifrån och ta bara med vad som är absolut nödvändigt. Sen skriver du en första version av manuset. Det är mycket lättar att lägga till än att ta bort tycker jag. 0 Citera
StenR Postad 18 september 2011 Postad 18 september 2011 Det där med att "ge historian rättvisa" är lite farligt sätt att se det. Det behövs faktiskt inte så mycket för att få till en fungerande historia. Men det är väldigt lätt att man fyller på för mycket för att "ge historian rättvisa" och rätt som det är har man något som är ganska ostrukturerat och utan tempo. Jag föreslår att du börjar med att sätta upp ett Beat Sheet i någon form (jag föredrar Blake Snyders variant), och sätt upp de punkter som behövs för att få en fungerande struktur. Sen fyller du på därifrån och ta bara med vad som är absolut nödvändigt. Sen skriver du en första version av manuset. Det är mycket lättar att lägga till än att ta bort tycker jag. Blake Snyder’s Beat Sheet « Tim Stout http://www.blakesnyder.com/downloads/beatsheet.doc 0 Citera
krille14 Postad 18 september 2011 Författare Postad 18 september 2011 tack så mycket för svaren de hjälpte väldigt mycket, speciellt Blake Snyder's beat sheet, 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.