Gå till innehåll

Micken distar när man är högljud.


Martin Oller

Recommended Posts

På en låg budget och om man kan få till en någorlunda tyst miljö skulle jag föredra att eftersynka med en bra, billig njurmick istället för NTG2:an som jag tycker är sådär i kontrollerad miljö. Studio Projects B1 som finns runt 1000-lappen kommer jag själv investera i snart för kommande eftersynkar.

 

Har också märkt med samma kombination att det styr över och får det inte riktigt att bli bättre med den inbyggda limitern heller. Kanske ett snack med någon som jobbar på en ljudstudio kan vara på sin plats för att få någonslags tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mjo alltså jag tycker NTG2 blir suveränt när man kör run-and-gun på fältet men typ helt värdelöst att försöka dubba osv... som sagt, kanske har för höga förväntningar på micken.

Jag håller med till fullo! Jag både älskar och hatar den. Försök låna dig till en hygglig njure, tycker jag. Finns mer av hög kvalitet till lågt pris eftersom de är mer allround än shotguns. AKG, Sennheiser, Röde och Studio Projects har en del fina.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du sitter i hyfsat kontrollerad miljö så testa att dubba direkt med mickarna i Zoomen. Funkar funkar bättre än vad man tror.

DET beror helt på vad man har för krav. Stereo funkar för diskussioner, men när man vill ha dialogljud osv. så vill man ha riktat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir lite våt på denna, skönt pris, skönt ljud (i den mån man kan bedömma over youtube...) Vill kunna ha nåt att plonka me gitarren även. Kanske ett OK komplement till Röden:

MUSIKBÖRSEN - Mikrofon Samson METEOR MIC (Art:261237)

 

iaf, kort närgräns (10-20 cm-isch) vilket ju väl är vad man vill ha (?) i ett icke-ljudisolerat rum.

 

Jättebra pris, men hur är det med USB-mikrofoner egentligen? Aldrig hört talas om micken. Finns det något ljudtest på den? För någon hundring till får du B1 som är en riktigt nice njure.

 

STUDIO PROJECTS B1 - Thomann Cyberstore Sverige

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du gainat ner H4an? Jag har den föregående versionen som har tre lägen på gainen, low/mid/high, och sedan kan du gå in och finlira i menyn för att få något mellanting. Är H4n samma så börja med att sätta gainen på low. Eller ännu hellre, sätt på padden på miken om den har en sån, brukar vara en spak med typ -10 dB av och på. Ju tidigare i kjedjan desto bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...