Gå till innehåll

Från 550D till 5D mark II


david-

Recommended Posts

Funderar otroligt starkt på att uppgradera mig från 550D till 5D mark II nu. Min fråga till er som kanske gått just från 550D till 5D eller bara är en ägare av en 5D:

Är det värt dom där 17 tusen?

Blir det sån stor skillnad på kvalitén mellan de två kamerorna?

Vad är fördelarna för oss filmare? (alltså inte fotografer)

 

Jag vet inte så mycket om 5D, bara att den har bättre färgdjup (23,7 bits)

 

+ Kan man behålla batterier från 550D till 5D eller använder de olika?

Länk till kommentar
Share on other sites

Olika batteri.

 

Jag älskar 5dmk2, nedgradera dock tyvärr tillbaka till 550D pga ekonomi. Saker som är guld värt enl. mig är LCD-displayen på toppen (visar WB, iso osv), navigerings-hjulet (så sjukt irriterande med menyerna på 550D).

 

Tänk på att 550D osv. är närmare 35mm spelfilm i djup & sensorstorlek. 5Dmk2 är helt unik med sin sensor... bilderna får en unik estetik (sen vad man föredrar är en annan femma!) http://www.dv.com/uploadedimages/DV101-SensorSizeChart_2.gif

 

Vanligaste kritiken är att DoF är för djupt. Du får arbeta på ett annat sätt (högre f-stop). Sen värmeproblem osv. Detaljer... videon ut ur kameran är fucking awesome. Det kommer ständigt nya rykten om 5Dmk3, prissänkningar på Mk2 osv. Med det sagt är jag ytterst skeptiskt till att Canon gör ett video-monster av Mk3, kom ihåg, 5Dmk2's videofunktion var en "rolig grej" implementerat för journalister osv och tekniken har inte förbättrats ett dugg på 3 år.

 

Men tekniken på 5D är väl iallafall bättre än på 550D?

Har du nåt annat förslag på kamera för under 20k som är ett bra köp om jag vill ha snäppet bättre kamera än 550D? Är trött på den kassa noisen i 550D.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men tekniken på 5D är väl iallafall bättre än på 550D?

Har du nåt annat förslag på kamera för under 20k som är ett bra köp om jag vill ha snäppet bättre kamera än 550D? Är trött på den kassa noisen i 550D.

GH2 med det senaste hacket ger en helt underbar bild :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha du använder ord som är utom min kunskap Martin.. ;)

Men om man tar en kamera som 7D, skulle det vara en bra uppgradering? Den är billigare än 5D och är på så vis en fördel. Men är den nå mycket bättre än 550D?

Jag kollar på massvis av jämförelse-filmer men det är lättare att höra vad andra filmskapare kan se för skillnader då filmerna ofta visar fotoegenskaper.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...