BelGarion Raptor Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 Filmade i somras med en crew på över 15 pers. Vi åkte till Ösel (största ön i Estland) och det enda vi hade med oss var kameran och ljuset. Tips till alla som har problem med att hitta passande kläder eller rekvisita till sina filmer. Först, kontakta nån lokal teatergrupp eller -förening. Oftast har de en del olika uppsättningar kläder. Rekvisita kan man också kolla där. Vi fick låna kläder från deras Statsteater. Vi gick dit och presenterade filmen, ideen, upplägget, planerna och tidsplanen. Ta god tid på dig. Stressa inte a la blir det nåra kläder eller.. (inte bra) För rekvisitan åkte vi bara från gård till gård. Vi fick låna fiskelinor, gamla trälådor, nät, t o m gammal vagn och träeka (två faktiskt). Folk hjälper gärna till om de kan. Var ödmjuk, låt de gärna följa med när ni spelar in. Vi gjorde en hamnscen där vi hade halva byn ståendes bakom scenlinjen.. A just det.. Behöver ni speciell gammaldags gårdsmiljö eller stugor. Fråga nån hembygdsförening. Om ni är seriösa så kommer de säkert att hjälpa till. I våran film fick vi låna hela friluftsmuseét för två dagar för 300 spänn!!!! Lycka till Hälsningar Garion Raptor 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 Tack för alla tips ! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagwall Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Tack för tipsen! Jag blev lite intresserad av filmen, vad handlar den om? vad hade ni för utrustning? hur stor budget hade ni? (jag tänkte på reskostnader) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BelGarion Raptor Posted January 26, 2005 Author Share Posted January 26, 2005 Filmen var vår första och vi visste egentligen inte vad vi gav oss in på. Det enda vi ville var att göra så bra vi kunde och att om möjligt hålla oss till rätt rekvisita och platser. Varför vi valde just Estland och Ösel är för att jag själv kommer därifrån. INte från Ösel då men Tallinn. Eftersom jag o syrran med respektive ändå skulle semestra i Estland bestämde vi att då provar vi börja filma där. Problemet med att filma på "bortaplan" är att man vet inte vart man ska gå eller vem man ska prata med. Att fixa kontakter måste man därför göra i förväg. Alla mina kontakter som har med fimen att göra hittade jag på en estnisk room i WINMX p-to-p programmet. Hoppas inte att alla springer benen av sig för att räcka en hjälpande hand. Merparten är oftast inte intresserad. Jag började diskutera med tre fyra st som senare utgjorde hela min kontaktsspindelnät i Estland. Ösel valde vi för att en kontakt hade sommarstuga där, det var smidigt att bo där under filmveckan. Och Ösels natur passade väldigt bra i filmen. Till rekvisita. Först kolla om dina kontakter eller deras vänner/familjer har kläder som du behöver. Det är alltid enklare att låna än att hyra. Eller kanske köpa. Bröllopsklänningen är faktiskt köpt i tre delar från Myrorna.. Fiskarkläder hittade vi hos grannar och deras grannar på Ösel. Värre var med gamla finkläder. I sista stund knackade vi på Ösels Stadsteaters dörr. Efter lite spring o telefonsamtal till kommunen och stadsledningen (om vilka vi var och vad vi ville) kunde vi komma ner i teaterns kostymarkiv.. Att hitta passande kläder var plötsligt inget hinder.. Det fanns kläder för att göra hundra filmer om vi ville. Kläderna kunde vi hyra för en vecka för 25 eek/st (ungefär 14 SEK/st). Vi hyrde runt 10 olika plagg som räckte gott och väl Platser. Värre än kläderna var att hitta trähamn, gamla träbåtar, fiskenät, liten bonnastuga med vasstak, bygunga osv. Här är kontakterna ovärderlig hjälp. Andra dan vi var där gick vi till byns affär, köpte några flaskor starköl och hälsade på gubbarna som alltid sitter vid affären. Vi korkade upp och bjöd gubbarna på bärs. Det gick inte länge innan jungeltrumman gick i högvarv och nyheten att filmare har kommit till byn och att de letar efter olika platser. Dan efter hade vi såväl hamnen, båtarna, alla nät och lådor. Nu saknade vi stugan och interiörprylar. Återigen hjälp från de lokala. Samma kväll cyklade en trött bybo till våran stuga för att meddela att vi kunde fråga Ösels friluftsmuseum om hjälp. De har stugor i alla storlekar och alla är fulla av gamla saker. Sagt o gjort. Mycket riktigt hade även de hört om oss och vi fick låna hela museet (de stängde inte museet men vi fick ta grejor och flytta på de osv) för två dagar för 500 eek (350 SEK).. Onödigt att säga att jag nästan pissade på mig av lycka.. :) VIKTIGT! Kom ihåg att det är småsaker som kan sabba det mesta. Först och främst så fixade jag fram mat för 15 pers en vecka. Det var inte billigt, men inte så dyrt heller. Leta upp nån grossist, där får man alltid billigare grejor. Vi fick även 10% rabatt av slutpriset för att stället nämns i sluttexten.. :) VIKTIGT! Var inte rädd att din film inte är fullskalig Hollywood utan en liten kortfilm. SYNS, det kan hjälpa dig att hitta bättre lösningar och nya kontakter. UNder tiden vi var på Ön han vi med att vara på lokalradio och i tidningen.. : ))) (Meningen med det är att till sommaren kan vi komma dit och visa upp filmen som förfilm under en vecka i stadsbion.. :))) Budget var nästan obefintlig. Vi hade pengar för att resa men vi visste att vid en större utgift skulle vi vara tvungna att backa. Biljetter till Ösel för 15 pers betalade jag men alla betalade själv bensinen dit och hem. Inte dyrt.. Maten var dyrast, men man klarar sig utmärkt på burksoppor och grillkorv (potatis, mjölk och grönsaker köpte vi från grannarna, billigt) Kläder, platser, som sagt inte dyrt (men ge inte upp, du får springa o ringa som en liten råtta ett tag).. Utrustning: Kameran fick vi låna från en universitet genom en bekant (kontakter igen) och den var en stor Canon något.. DV (filmaren som var den ende som fattade sig på alla knapparna följde med till Ösel.. det var hans sommarstuga och han hade tre veckors semester.. :))) Inga kostnader där utom dv band.. Lampor, sladdar, vissa delar av rekvisita köpte jag på Jula innan resa.. inte dyr heller.. Reskostnader bensin till hamnen och biljett till Estland.. Eftersom vi ändå semestrade där så blev det inga reskostnader egentligen, men vi brände en hel del bensin för att vi kryssade ju fram o tillbaka tvärs över hela landet.. VIKTIGT! Om du har fått hjälp av frivilliga och välvilliga människor glöm inte att tacka alla. Alla som hjälpte till med filmen på Ösel och annanstädes har fåt hemskickat tackkort (en kontakt har egen tryckeri) och alla i filmcrew fick egen t-shirt (filmens såklart), Filmaren som gjorde ett hästjobb fick även 4-liters wiskyflaska på gunga.. : ))) (inte så dyrt där) Förstås så får man ordna en afterparty för hela filmgänget, vilket blev lyckat.. Slutligen, svenskarna reser en hel del. Passa på att filma sekvenser eller hela filmer även utomlands. Ofta finns det enormt snygga platser och scener utomlands (behöver inte vara Nya Zeeland, prova t ex Rumänien (Transylvania)) Möjligt att min första film är katastrof och det är bara jag o syrran som tycker om den. Men det är inte det som är poängen. Under sommaren 04 gjorde jag något som jag bara hade svagt hoppats om, provade något helt nytt, hoppade i djupt vatten osv. Och det gjorde vi så bra vi kunde, försökte så väl vi kunde.. Och det är jag nöjd med.. Idag känner jag mig mer säker på livet och mig själv än innan.. Lycka till alla ni som också kommer att våga eller har redan vågat.. : )))))) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BelGarion Raptor Posted January 26, 2005 Author Share Posted January 26, 2005 Mer om filmen och filmveckan kan man läsa här http://www.hot.ee/saaremaja 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wääuu Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Mycket intressant att läsa de två långa inläggen! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 [citat=wääuu]Mycket intressant att läsa de två långa inläggen![/citat] Håller med =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts