aso Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Har några chroma key scener jag ska filma och har gått igenom många tutorials men är några saker jag fortfarande undrar över som kanske någon här vet svar på. Dom flesta scener kommer att vara med rörlig kamera så behöver motiontracka. Finns det någon metod - te.x form och färg på trackpunkter - som lämpar sig bättre än annat? Gjorde några test med små bitar av röd isoleringstejp som sedan trackades manuellt i Syntheyes och blev hyggligt resultat men vill gärna vet hur ni andra gör. Har provat en del olika Keyingprogram och kommit fram till att Keylight (1.2) i After Effects är det smidigaste och ger bäst resultat. Brukar också lägga på en Simple Choker. Har ni tips på annan mjukvara som kan vara lönt att prova eller plug-in's till After Effects? Hörde om en plug-in som justerar konturerna men vet inte namnet på den. Dela gärna med er av alla tips och erfarenhet. Kort fakta om projektet: Chroma key sekvenser som kommer att integreras med CGI-miljöer. Filmat med DSLR på Merlin Steadicam eller stativ. 1080p som PNG-sekvenser. Grönt muslintyg(6x12m) filmas utomhus då det är molnigt. 0 Quote
Max_H Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Red Giants Key Correct Pro är en Plugin suite som har en DeArtifacting funktion för 4:2:0 material (HDV, DV, DSLR h.264). Ibland fungerar det bra, ibland sämre. Det finns en bra Light Wrap-funktion också (det går iofs att "bygga" själv i AE, men det tar lite tid). Primatte-keyern ingår där (finns separat också) och den använder jag i ca 60% av fallen, resten kör jag Keylight. Sen har väl Boris en Keyer som jag inte testat. Provar nu denna: ROBUSKEY?High?Grade Chroma Keyer men insåg att den bara var 8-bit vilket går bort för min del. Har CUDA support, men den var inte SÅÅÅÅ mycket snabbare än Keylight. /M 0 Quote
aso Posted August 16, 2011 Author Posted August 16, 2011 Ordentligt tack Max! Kände inte till Red Giants Key paket, drog ner en demo och kommer att köpa det närmaste dagarna, helt ovärdeligt. Behändigast är DeArtifactingen som snyggt polerar bort alla fula konturer. Smooth Screen som gjorde rent hus med de flesta skuggor och gav betydligt bättre resultat efter man kört på Keylight. Gillar också Light Wrap som bländar in fint mot ljusa bakgrunder. Testade Primatte 4.0 också men var svårt att få någon riktig kontroll. Kikade på en demo till FC och verkar finnas flera finesser till Mac än till PC som jag kör. 0 Quote
Tolin Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Ta inte röd tejp! XD Rött är den färg som plockas upp sämst av sensorn i digitala kameror. Använd svart tejp isåfall! :) 0 Quote
Max_H Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Jag har aldrig testat den i FC, men jag tror den är identisk... Fick du inte Primatte 5, släpptes häromdagen? Tycker till viss del att Primatte är mer logisk, man börjar längst upp och jobbar sig neråt. Har sett en del köra med mörk- eller ljusgrön tejp för att slippa rota bort kryssen om skådisarna måste "korsa" dem. Trist om dom (som en kortfilm jag gjorde VFX i förra året) hamnar med luggen framför ett kryss (svart hår mot svart kryss). Har aldrig provat själv dock... /Max 0 Quote
aso Posted August 17, 2011 Author Posted August 17, 2011 Ska försöka komma över grön tejp, vore lämpligt om man kan få bort den då man keyar istället för att behöva maska det efteråt. Kör annars med svart tejp som Tolin föreslår :-) 0 Quote
Recommended Posts