Jump to content

Hur fixar proffsen Chroma key?

Biffen

Recommended Posts

Har suttit klistrad framför tv:n hela helgen och kollat bakom kulisserna till Sagan om ringen.....sjukt hur snyggt de får det att se ut. Vet nån vilket program de använder när de ska keya ut me blue/green screen....Blir aldrig så snyggt när ja gör de me nåt av mina....o sen så lägger de in saker i bakgrunden utan att använda nån screen...hur gör de det?

jag vet inte vilket program de använder, men jag vet att det inte år programmet som avgör mest kvaliten.

Anledningen till att de får det se så snyggt ut är att de dels har en perfekt blue -eller greensreen där färgen är nästa 100% lika överallt och sedan ahr de ju så mycket bättre kvalitet på bilden för det som är ett problem med DV som vi använder är ju att det ofta blir lite pixligt och det gör att det är mycket svårare att ta bort färgen.

Många riktigt bra plugins som används till bl.a keying inom film är inte så värst programberoende, dom fungerar till flera olika.

Det är som Orange säger, DV ger en sämre kvalite.

Det är bara att kolla på en filmad sekvens där inget rör sig så ser man hur dåligt det egentligen är. Och det tror jag inverkar väldigt mycket.