Gå till innehåll

Byta från Sony DV-band till Panasonic DV-band i en Canon HV40? Hjälp!


Marcus Olofsson

Recommended Posts

Hej!

 

Jag köpte min underbara HV40 för drygt 3 månader sen. Har kört Sonys DV-band hela tiden i den kameran, men har filmat totalt kanske 1,5 band. Nu är frågan, jag vill jättegärna byta till Panasonic DV-band, men vad jag har hört är det inte bra att byta från olika fabrikat då vissa band är torra medan andra är blöta. Och byter man då t.ex. från Sony (som är blöta?) till Panasonic, så kan hela kameran ta skada så som jag förstått det? - Vilket vore väldigt synd på en såpass ny kamera. Med andra ord innebär det att jag hädanefter är "låst" med Sonys DV-band om jag inte vill riskera att förstöra kameran? Och köra ett rengöringsband ska "slipa" mycket på videohuvudet så det är inget alternativ så som jag förstått?

 

Så vad tror och tycker ni?

 

Vill som sagt väldigt gärna byta till Panasonic och köra deras band hädanefter. Hade ingen aning om att man inte fick "blanda" olika fabrikat innan jag började använda Sonyband. Men vill inte heller riskera att min kamera går sönder. :-(

 

Tack på förhand,

 

Mvh Marcus

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du använt kameran så litet så kommer det säkert att fungera bra om du sedan håller dig till samma typ av band. Om du filmar i HDV så kan DV ro banden (finns flera beteckningar på pro band som skall ha något jämnare och högre kvalitet) rekommenderas även om de är flera gånger dyrare. Massor av folk använder vanliga DV (Fuji, JVC, Panasonic m fl) också för HDV med gott resultat.

Finns flera inlägg om detta här på forumet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du inte filmat mer en 1,5 band är det inga problem att byta.

Problemen kommer om du byter fabrikat titt som tätt, särskilt om Sony-band är inblandade.

Jag har skiftat en del mellan Sony PDVM-40 och Fuji och Maxell-band i min PD-150 under de tio år jag jobbade med den.

Bandbytena kan kräva att man kör rengöringsband innan man stoppar i ett nytt fabrikat, särskilt när man byter tillbaka till Sony-banden.

Störst problem var det med Fuji-banden som smutsade ner videohuvudena men det är ju inte aktuellt i ditt fall.

Bäst bild och ljud för min del blev det med Sony-banden men de kostar ju lite mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...