Gå till innehåll

Byta mini DV-band!


spagaten

Recommended Posts

Har haft min Canon XH a1s i drygt 1 år nu. Förre ägaren använde enbart JVC Pro HD (för HDV/DV). Trots att jag själv hitentills enbart filmat i DV så har jag använt dessa band, men de är dyra, 80/90 spänn för ett band. Är det att rekomendera att fortsätta med dessa band? Om jag vill byta till lite billigare band, isf vilka? Några tips om detta!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det fungerar utmärkt med de vanliga DV banden för knappt 30:-. Det kan vara en fördel att hålla sig till ett eller två fabrikat. Sony banden är litet annorlunda och själv undviker jag dem. Om detta finns det olika synpunkter. Om du filmar i HDV så kan det vara en fördel med de mer högkvalitiva banden.

Länk till kommentar
Share on other sites

På "dv/dvcam-tiden" använde jag nästan uteslutande Fujifilms billiga dv-band, dvs i nästan 10 år har jag kört i genom flera hundra sådana band, och alltid med mycket bra resultat och väldigt få dropout.

När jag skaffade HDV-kameror så började jag köra Sony Digitalmaster för HDV-projekt. De banden är vettiga priser på utomlands, men allt för dyra i Sverige. De banden har verkligen varit bra. Men jag har också spelat in familjefilm på barnen med Fujifilms band, och jag tror inte jag sett en bildstörning där än på några 10-tal band.

När jag nyligen skulle köpa nya Fujifilmband så hade de utgått från både Kjell&Co och Clasohlson, så vad göra då?

Jag skulle spela in 50-talet band till ett lågprisprojekt så Digitalmaster blev för dyrt och Fujifilm var för lång leveranstid på. Så jag köpte Sonys billiga orange DV-band för typ 35 kr/st. En bildstörning har jag hittat på de inspelningarna, och när jag backade och spelade upp igen läste datorn in den fint.

 

Jag tar nog Digitalmaster när det är dags att spela in bröllop igen, men det blir nog mera billiga band närmaste tiden tror jag, för min del.

 

Jag tycker band är suveräna som backup direkt från inspelning, men jag ska nog lägga mellanskillnaden mellan dyra och billiga band på att köpa en hårddiskinspelare. Ibland vill jag spela in 2-3 timmar kontinuerligt utan störningsrisk, och där skulle nån sådan sitta bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...