Biffen Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 I en av hennes videos så går hon runt o sjunger o man använder väl typ Motion Control...hur lägger man ihop sekvenserna sedan?..vilket program? Kan man göra något likande fast kameran står still.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Vilken video är det? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santafantasma Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 jag vet inte vad den heter, men den är väldigt "vanlig". Hon har vanliga kläder, rosa t-shirt, och går runt på en gata...jag undrar också om hur man gör det?=) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wiberg Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 vet inte riktigt vad du menar. men motion tracking funktionen har du ju både i combustion och after effects. för att få saker o följa efter andra. tex som i ica-reklamen där texten sitter fast på varorna. eller lite mer "avancerad" tracking kan man ju använda sig av i tex 3ds max. typ att få små gubbar springa omkring på skrivbordet. vad vet jag. fast som sagt, beror ju helt på vad man ska göra!? //morsning 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biffen Posted January 22, 2005 Author Share Posted January 22, 2005 Alltså..Man har filmar Kylie gå runt typ 4 gånger o sen har de lagt ihop dem på nåt sätt så det ser ut som att det går runt 4 Kylie o sjunger tillsammans..... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 [citat=Biffen]Alltså..Man har filmar Kylie gå runt typ 4 gånger o sen har de lagt ihop dem på nåt sätt så det ser ut som att det går runt 4 Kylie o sjunger tillsammans.....[/citat] ja, det är ganska enkelt att göra med stillastående kamera.. finns väl nån tutorial om kloning på http://www.ryan-w.com tror jag. det är altså till after effects 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santafantasma Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 nu är det dock inte en stillastående kamera i videon=) den flyttar runt mest hela tiden... ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dreeze Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 Finns det inte programmerbara kamerakranar för sådana effekter? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biffen Posted January 24, 2005 Author Share Posted January 24, 2005 Jo..de gör de..står om det i "filmskolan".. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Biffen Posted January 24, 2005 Author Share Posted January 24, 2005 hajjar fortfarande inte riktigt hur man lägger ihop klippen....jag använder combustion o ae..... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 Image projection i 3d program funkar om det ska vara stilla kamera, sök i google på image projection. Det går även i tex after fx men VÄLDIGT bökigt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 [citat=walfridson]Image projection i 3d program funkar om det ska vara stilla kamera, sök i google på image projection. Det går även i tex after fx men VÄLDIGT bökigt.[/citat] jag tycker inte det e speciellt bökigt, men visst tar det lite tid. Du får gärna förklara lite mer hur Image projection går till för jag hittade inget direkt på google [citat=biffen]hajjar fortfarande inte riktigt hur man lägger ihop klippen....jag använder combustion o ae.....[/citat] http://www.durbnpoisn.com/films/clonetut/index.asp [citat=Santafantasma] nu är det dock inte en stillastående kamera i videon=) den flyttar runt mest hela tiden... [/citat] jo, jag förstod det men han frågade om man kunde göra nåt liknande fast kameran står still 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 [citat=ash]jag tycker inte det e speciellt bökigt, men visst tar det lite tid. Du får gärna förklara lite mer hur Image projection går till för jag hittade inget direkt på google[/citat] http://www.newtek.com/products/lightwave/tutorials/rendering/camera_mapping/camera_mapping.html finns klipp man kan titta på :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Annars är det väl inte så svårt att göra om man har tillgång till kamera-robot? Mitt försök hade gått ut på att spela in första klonen as-is, med musik syncad perfekt till kamerarörelsen. I andra rörelsen direkt efteråt så skulle jag klä allt utom skådisen med blått eller grönt & placera skådisen så han inte krockar med sig själv i bild, tredje & så vidare skulle även dom placeras så dom inte krockar. Sen vid klippning synca upp alla klippen perfekt mot varandra med transienterna i musiken som riktlinje & lägga key-framing på alla överliggande lager. Då BORDE allt flyta som det ska samtidigt som man kan få bra feta & avancerade åkningar! Det plus att alla faktiskt åsså skulle kunna fokusera på samma punkt om det är meningen att alla ska se in i kameran. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted January 26, 2005 Share Posted January 26, 2005 [citat=Christian van Caine]Annars är det väl inte så svårt att göra om man har tillgång till kamera-robot? Mitt försök hade gått ut på att spela in första klonen as-is, med musik syncad perfekt till kamerarörelsen. I andra rörelsen direkt efteråt så skulle jag klä allt utom skådisen med blått eller grönt & placera skådisen så han inte krockar med sig själv i bild, tredje & så vidare skulle även dom placeras så dom inte krockar. Sen vid klippning synca upp alla klippen perfekt mot varandra med transienterna i musiken som riktlinje & lägga key-framing på alla överliggande lager. Då BORDE allt flyta som det ska samtidigt som man kan få bra feta & avancerade åkningar! Det plus att alla faktiskt åsså skulle kunna fokusera på samma punkt om det är meningen att alla ska se in i kameran.[/citat] jag hade inte brytt mej om de krockar eftersom man kan maska [citat=walfridson]http://www.newtek.com/products/ligh...ra_mapping.html finns klipp man kan titta på [/citat] förstår inte riktigt vad man ska göra så för? har du verkligen förstått vad han är ute efter? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted January 26, 2005 Share Posted January 26, 2005 Om kameran rör sig mycket enligt avancerade mönster så skulle det se väldigt fult ut om dom krockar, för då ser det inte ut som tre, fyra tvillingar samtidigt i bild, då ser det ut som tre-fyra rörliga klippdockor i en hög på bordet. Maska måste man ju i vilket fall om man ska få bort bluescreenen & kunna ha allihop synliga samtidigt. Det som kan skita sig om man inte är försiktig är perspektivet, det är väldigt känsligt & det krävs inte mycket för att förstöra hela scenen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted January 26, 2005 Share Posted January 26, 2005 Håller med om att den där länken inte hade mycket med den här tråden att göra, men det var bra snyggt gjort! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted January 26, 2005 Share Posted January 26, 2005 [citat=ash]förstår inte riktigt vad man ska göra så för? har du verkligen förstått vad han är ute efter?[/citat] [citat=ash]Du får gärna förklara lite mer hur Image projection går till[/citat] Det jag svarade på ;) Inte sett videon så jag gissade mest :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted January 26, 2005 Share Posted January 26, 2005 [citat=walfridson][citat=ash]förstår inte riktigt vad man ska göra så för? har du verkligen förstått vad han är ute efter?[/citat] [citat=ash]Du får gärna förklara lite mer hur Image projection går till[/citat] Det jag svarade på ;) Inte sett videon så jag gissade mest :D[/citat] ok.. men det var coolt iaf :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Blev en VÄLDIGT fräck surrealistisk effekt av det där! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts