Jump to content

Kniv-sår

nagget

Recommended Posts

Först tar man en kniv som ser likadan ut på båda sidorna (se bild). Efter det tar man antingen teater blod eller något liknande på kniven och t.ex. armen. sedan drar man kniven lite fram och tillbaka så blodet ser utdraget ut.... sedan är det bara att sätta igång filmkameran!!! (make the movie) :)

Goog 1.JPG

Goog 2.JPG

Tycker sånt blir lite livlöst, föredrar att preppa kniven med slangar istället, då kan man även få med snygga puls-strålar!

Varför nödvändigtvis ha en kniv som ser likdan ut på båda sidorna? Så länge den är skarp någonstanns alls så är det för många risker, föredrar att slipa bort eggen helt & polera den slät istället. Kan funka med några lager tejp åsså, men det beror helt på hur man filmar.

och hur hade du tänkt att man inte ska se blodet då när man filmar??=)

däremot så har jag en annan idé som jag ska prova...

Du fäster en bit tunn läder, eller liknande, på halsen eller armen eller var som helst. Sedan tar du lite blod och her i en plastpåse, inte mycket dock för då ser det konstigt ut.

Sedan lägger du påsen på lädret, täcker över allt med hudwax och sedan pudrar du på det...

Det viktiga med det här är ju så klart kniven...slipa kniven slö, förutom en liten bit närmare handtaget och det vassa får inte vara "längre" än typ nån mm, förstår ni hur jag menar?

och sedan är det bara att skära...det vassa på kniven är ju självklart bara tillräckligt vass att skära igenom waxen och påsen. Lädret är bara där för säkerhets skull...=)

Kör klassisk Tom Savini/Rick Baker style!

Latex, pipet/pump, slang, blod som ni själva föredrar, kniv. :)

Svårare än så behöver det inte vara, ser mer realistiskt ut också.

Plus att slangen/slangarna gör så att det blir ett flow, bara ni inte trycker pipeten/pumpen för hårt och snabbt.

Försök att få tag i tom Savini's bok Grand Illusions så kan ni se lite bilder också på vad jag menar.

Hur hade jag tänkt att man inte ska se blodet?

I för små kvantiteter ;-)

För övrigt, jag skulle aldrig låta någon komma i närheten av min hals med något vasst. För att skära igenom plast utan att hugga så krävs det en hel del skärpa.

Sen en preppad hals med tunt läder, plastpåse & hudvax blir väldigt mycket extra hals & skulle förmodligen mer göra så man ser ut som en höna, flödet blir dessutom inget vidare.

För att dra ett exempel på vad som händer om man snittar halspulsådern, se Exorsisten.

När Blair får en sond i halsen så sprutar det över två meter rätt ut. Den effekten var inte fejkad. (källa: komentatorspåret)

Att få halsen avskuren blir ännu värre, alla som slaktat ett djur vet vad det är frågan om. (exxets farsa var bonde)

Med slangar under kniven går det att till viss del simulera blodflödet, men vill man ha det mer verklighetstroget än så så krävs det betydligt mer än så.

Det sprutar i pulser utav bara helvetet innan hjärtat slutat slå. & det tar en stund om offret inte redan är dött.

Med många sår på andra ställen på kroppen kan det vara tvärt om, där kan det ibland dröja upp till nån sekund innan det börjar flöda, men då går strömmen mer jämnt.

30 sekunder tar det att tömma kroppen på blod om man får ett hål på halspulsådern...ca 6 liter blod på 30 sek, det är snabbt, så självklart kommer det spruta av bara faan!=)

med min idé så får man ju isf täcka över halsen med en halsduk eller nått, i armen eller så kan det bli svårare klart...

[citat=ash][citat=Christian van Caine]

När Blair får en sond i halsen så sprutar det över två meter rätt ut. Den effekten var inte fejkad. (källa: komentatorspåret)

[/citat]

inte fejkad? så hans blod sprutar på riktigt?[/citat]

eehem... "Hennes" blod sprutar på riktigt...

Film är illusion, man skapar effekten av något. Man tummar aldrig på säkerheten för de inblandade. d.v.s att man aldrig ska ha något som är vasst i närheten av en skådis eller någon annand för den delen.

Det är som med fyrverkerier. Det finns tydliga instruktioner för hur man ska göra, men ändå är det några som spränger huvudet av sig varje år...

skräddaren säger NEJ!

jon

Nej. I filmen får hon, skådespelaren Linda Blair, en kanyl i halsen för att det skulle se äkta ut. Blodstrålen som sprutar där är hennes eget blod & hon ligger i ett äkta lasarett med hjälp av en äkta doktor.

Det är vad regissören sa i komentatorspåret på DVD:n, så man får förutsätta att han inte skarvar.

Det är tyvärr mer än man kunde önska ibland som inte blivit fejkade i framför allt skräckfilmer. Bland annat i Chaín Saw Massacre från -74, scenen där tjejen blir skuren i fingret & skriker i panik....vad hon skrek efter kameran stängdes av var att hon skulle utdela höga kvantiteter fet smäll, för hon blev verkligen skuren & tyckte inte om det.

Tillbax till Exorcisten, det är inte LITE dinga saker den regissören hade för sig mot skådisarna för att få vad han ville.

Många av dom skadade sig ganska allvarligt, bla mamman som skadade rygger svårt när hon slängdes av sängen, minns inte vilken scen.

Även Regan, Linda Blair, fick en hel del stryk när hon satt fast i sele för att se demoniskt skakande ut, för att nämna några.

Även i Men Behind The Sun, dom brinnande råttorna var inte stuntråttor, den av råttor dödade katten var ingen stuntkatt, & i del två, orsaken att liket av ungen dom obducerade såg så äkta ut var tydligen pga att dom lyckades få nys om en obduktion där dom, hur framgick aldrig riktigt, lyckades få tillåtelse att vara med & filma.

Som sista inte fullt så råttiga exempel men fortfarande inte speciellt moraliskt, liken som ligger längs Hades i The Beyond var uteliggare som kläddes av & betalades i sprit.

[citat=Christian van Caine]Han verkade lite lätt ego ja...

Även om jag verkligen uppskattar filmen, den är absolut ett mästerverk, så stöder jag verkligen inte hur han behandlade sin crew.

Hittade en massa kul anekdoter om vad han hade för sig på nätet, bla kan man hitta mycket av det på IMDb :-)[/citat]

ja, allt utom det med sonden i halsen står på imdb. därför antog jag att du kanske hade missuppfattat men jag får väl tro dej tills jag har lyssnat på spåret själv :)

[citat=DJ-Night]Regisören till Exorstisten var en (förlåt för utrycket) jävla pain in the ass!

Dick Smith som gjorde alla special F/X i rullen gjorde cirka 13-14 olika looks för Linda Blairs karaktär, men ingen blev godkänd.[/citat]

nån måste väl ha blivit godkänd annars hade hon väl inte fått nån look till slut? ;P