Hans Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Hej! Filmar med en Canon HV30 (HDV), och redigerar med premiere 5. Jag skulle behöva exportera en del av en videofil i så okomprimerad version som möjligt då en kamrat skall göra delar till en musikvideo av det jag filmat hemma hos sig. Frågan är alltså, vilket format stöds bäst och är så obehandlat som möjligt då jag exporterar? Tips på inställning tas gärna emot. Tack! /Hans 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Tre exempel ProRes422 HQ för Mac DNxHD 220 för PC Cineform för PC (kostar) Om de är lämpliga för just er film vet jag inte. Vet inte innehåll eller vad som ska göras med det. Man kan exportera i ännu mer "okomprimerat" - Quicktime Animation/uncompressed eller DPX-sekvens t.ex. men med tanke på källformatet (HDV) tror jag ovanstående är fullgott. Så äter det inte så mycket hårddisk heller. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Tre exempel ProRes422 HQ för Mac DNxHD 220 för PC Cineform för PC (kostar) /QUOTE] DNxHD och Cineform finns för både PC och Mac , det är en av fördelarna med de två formaten. ProRes har bara en decoder på PC, ingen encoder. Cineform NeoScene kostar ca 800 spänn, DNxHD är gratis. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted July 26, 2011 Author Share Posted July 26, 2011 Tack för snabba svar! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pehrbau Posted July 26, 2011 Share Posted July 26, 2011 Du säger Premiere 5 som inte stöder något av dessa format. Eller menar du Premiere CS5 eller Premiere Elements 5? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted July 29, 2011 Author Share Posted July 29, 2011 premiere cs5... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted July 29, 2011 Share Posted July 29, 2011 Beror på vem som ska läsa den i slutändan och vad han/hon sitter på för plattform... Men Avid DNxHD är inget dumt alternativ som Kimster skrev. Codecen laddas hem gratis på Avids hemsida och kräver Quicktime 7.6.X installerat. //Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts