Gå till innehåll

The Button (Working Title)


StrikerLee

Recommended Posts

Känner mig nu redo med den nya versionen. Den är inte helt perfekt, vilket inget manus egentligen kan bli men vi kör. ( Manuset är skrivet på engelska )

 

manuset ligger på 20 sidor och har genre Sci-Fi/Fantasy, Komedi, Mystery.

 

Synopsis

 

They day Clark looses everything and decide to build a pool in the yard, a bunch of workers finds something that’s not suposed to be on the blueprint. A shelter, which contains a big red button that changes his life and possibly the worlds.

 

Känner också att jag behöver ett bättre namn, så ni som läst och kommenterat kom gärna med förslag. All kritik är välkommet och det var nog det.

 

// StrikerLee

The Button-ferdig 14-12-2011.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen :)

Läste igenom hela och vill börja med att säga att du utvecklas mycket. Det här manuset var väldigt bra. Du kommer få riktigt svårt att producera det med tanke på budgeten, men det är ett bra manus. Om du får pengarna och finslipar lite på manuset kan det säkert bli bra :)Några synpunkter bara:

 

Jag gillade början och så, och hur alla blev så fascinerade över symbolerna. Kanske lite för fascinerade i min åsikt men det finns väl säkert ett par nördar ute världen skulle kunna intressera sig för sånt. Jag gillade även förklaringen av symbolerna som kändes lite oväntat. Bra.

 

Det jag däremot tyckte kändes konstigt var hur folk började få panik på grund utav att en vetenskapsman (eller professor eller vad han nu var) påstår sig ha byggt en knapp som kan släcka solen. Jag vet inte om du hade blivit rädd om någon påstått något sådant men jag vet att jag iaf inte skulle bry mig.

 

Jag tycker du kan fixa problemet genom att ge professorn lite mer trovärdighet innan alla börjar få panik. Han måste ha gjort något som gör han till en väldigt, VÄLDIGT trovärdig person. Typ att han vunnit Nobelpriset eller att han uppfunnit botemedlet till cancer eller något annan fantastiskt så folk verkligen tror att "shit, den här snubben kanske menar allvar".

 

Sen förstod jag inte riktigt varför CLARK, i sista scenen, bestämmer sig för att trycka på knappen. Bra slut för övrigt, men ge honom lite motivation. Är det för att han mår dåligt och inte vill leva längre? Är det för att han inte tror på att knappen verkligen fungerar? Eller är det bara för att han är en genuint elak människa? Du behöver inte låta honom säga det rakt ut men visa det lite diskret.

 

Lite saker till dig när du skriver:

En sak jag tyckte du gjorde väldigt bra är att du skrev scener som hade mindre betydelse väldigt kortfattat. Man förstår ändå vad du menar, så BRA :) Bra scenbeskrivningar generellt också. Dock är personbeskrivningarna något som jag tycker du bör slipa lite på. Läs många manus och notera hur andra manusförfattare gör. Du måste nog skriva om beskrivningarna flera gånger innan det verkligen låter perfekt (eller iaf väldigt bra), jag vet att jag behöver det iaf.

 

Din engelska var helt okej, inget som jag reagerade på jättemycket. En sak som jag dock ser att du har problem med är att verb (predikat eller nåt sånt heter det nog, orkar inte googla det) och subjekt måste matcha. Alltså om ett verb ska ha -s eller inte -s i slutet. Googla det om du inte vet skillnaden, om du redan vet så gå igenom ditt manus en gång till och rätta dem. Kan tillägga att det är ett problem jag också haft när jag skriver på engelska.

 

RICHARD

Dude... we should go out man. It’s

Friday and were home...

.

Clark’s unsure.

.

CLARK

I don’t know... What if somebody

knows.

 

Det fetmarkerade är överflödigt. Man hör på hans svar att han är osäker. Slösa inte en linje text med att säga saker som inte behövs.

 

När CLARK pratar med RICHARD (tror jag) i början så använder du RICHARDS tal som både (O.S) och (V.O). Det spelar ingen roll vilken du använder, håll dig bara konsekvent.

 

Också, om du ska ha en parentes mitt i en dialog så ska den få en egen rad och ha samma marginaler som parenteser som kommer direkt efter namnet. Om du använder ett manusprogram fixar den det åt dig.

 

Lycka till med att få det producerat, du har idén och en bra grund till manus så nu är det väl bara att skrapa ihop pengarna och få någons förtroende. Får man fråga hur du tänkt få filmen gjord? Svenskt eller amerikanskt? Skicka ut "queryletters"? Kontakter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen :)

Läste igenom hela och vill börja med att säga att du utvecklas mycket. Det här manuset var väldigt bra. Du kommer få riktigt svårt att producera det med tanke på budgeten, men det är ett bra manus. Om du får pengarna och finslipar lite på manuset kan det säkert bli bra :)Några synpunkter bara:

 

Jag gillade början och så, och hur alla blev så fascinerade över symbolerna. Kanske lite för fascinerade i min åsikt men det finns väl säkert ett par nördar ute världen skulle kunna intressera sig för sånt. Jag gillade även förklaringen av symbolerna som kändes lite oväntat. Bra.

 

Det jag däremot tyckte kändes konstigt var hur folk började få panik på grund utav att en vetenskapsman (eller professor eller vad han nu var) påstår sig ha byggt en knapp som kan släcka solen. Jag vet inte om du hade blivit rädd om någon påstått något sådant men jag vet att jag iaf inte skulle bry mig.

 

Jag tycker du kan fixa problemet genom att ge professorn lite mer trovärdighet innan alla börjar få panik. Han måste ha gjort något som gör han till en väldigt, VÄLDIGT trovärdig person. Typ att han vunnit Nobelpriset eller att han uppfunnit botemedlet till cancer eller något annan fantastiskt så folk verkligen tror att "shit, den här snubben kanske menar allvar".

 

Sen förstod jag inte riktigt varför CLARK, i sista scenen, bestämmer sig för att trycka på knappen. Bra slut för övrigt, men ge honom lite motivation. Är det för att han mår dåligt och inte vill leva längre? Är det för att han inte tror på att knappen verkligen fungerar? Eller är det bara för att han är en genuint elak människa? Du behöver inte låta honom säga det rakt ut men visa det lite diskret.

 

Lite saker till dig när du skriver:

En sak jag tyckte du gjorde väldigt bra är att du skrev scener som hade mindre betydelse väldigt kortfattat. Man förstår ändå vad du menar, så BRA :) Bra scenbeskrivningar generellt också. Dock är personbeskrivningarna något som jag tycker du bör slipa lite på. Läs många manus och notera hur andra manusförfattare gör. Du måste nog skriva om beskrivningarna flera gånger innan det verkligen låter perfekt (eller iaf väldigt bra), jag vet att jag behöver det iaf.

 

Din engelska var helt okej, inget som jag reagerade på jättemycket. En sak som jag dock ser att du har problem med är att verb (predikat eller nåt sånt heter det nog, orkar inte googla det) och subjekt måste matcha. Alltså om ett verb ska ha -s eller inte -s i slutet. Googla det om du inte vet skillnaden, om du redan vet så gå igenom ditt manus en gång till och rätta dem. Kan tillägga att det är ett problem jag också haft när jag skriver på engelska.

 

 

 

Det fetmarkerade är överflödigt. Man hör på hans svar att han är osäker. Slösa inte en linje text med att säga saker som inte behövs.

 

När CLARK pratar med RICHARD (tror jag) i början så använder du RICHARDS tal som både (O.S) och (V.O). Det spelar ingen roll vilken du använder, håll dig bara konsekvent.

 

Också, om du ska ha en parentes mitt i en dialog så ska den få en egen rad och ha samma marginaler som parenteser som kommer direkt efter namnet. Om du använder ett manusprogram fixar den det åt dig.

 

Lycka till med att få det producerat, du har idén och en bra grund till manus så nu är det väl bara att skrapa ihop pengarna och få någons förtroende. Får man fråga hur du tänkt få filmen gjord? Svenskt eller amerikanskt? Skicka ut "queryletters"? Kontakter?

 

Hej, tack för ditt svar. Var jättebra synpunkter, och jag håller med dig. Som sagt så har jag inte haft någon träning på detta med manus, så uppskattar starkt att du säger till vad som borde förändras. Ska försöka ändra på saker i manuset så att det blir bättre. =)

 

Det med att Clark tryckte på knappen i sluten var pga han inte kunde motstå att veta om det är sant eller ej, även fast den ska förstöra solen. Försökte få fram det när jag hade flera korta scener där han tittade på knappen, eller försökte trycka på den. Sen i slutet när han slagit hål på väggen och ser att det inte finns en enda kabel så bara måste han.

 

en anledning till att folk fick en sådan panik tänkte jag för att det faktiskt händer. Om du minns den maskinen för några år sedan som skulle skapa ett svart hål på jorden, folk fick helt panik och vissa tog självmord pga att det fanns en 0,0001% chans att den kunde döda oss. Även detta nyligen med jordens undergång med Harold Camping. Folk får panik när dom tror att det finns en chans, och detta utspelade sig också några månader ifrån 21 december 2012.

 

Hur jag tänkt producera den är via ett filmjobb jag fått. Ingen jättestor grej, men en kille jag jobbar för har fått tillgång till en budget och skådespelare för att producera kortfilmer. Så hoppas att kunde visa fram manuset där och få rollen som regissör. Skulle helst velat ha den filmad på engelska, går även att översätta den till svenska om det inte finns annat alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Underhållande läsning! Jag uppskattar tonen i manuset. Lite "tongue in cheek" som man säger i Hollywood. Inte menats att ta speciellt seriöst, men ändå med en viss dramatisk underton. Gillar grundidén också. Det här med att hitta en knapp som kan leda till jordens undergång, och se folks reaktioner på det, är bra material att jobba med. Dialogen är rapp och underhållande...

 

Till kritiken: Tycker att när filmen verkligen börjar komma igång, när FBI-agenterna kopplas in för att säkra situationen, då är filmen nästan slut. Du bygger upp en intressant situation, men dramatiken uteblir. Skulle inte något kunna hända för att dra ut på spänningen? Man undrar ju "ska han hinna trycka på knappen eller inte?" Man vill gärna att något mer händer innan han trycker på knappen, för där är filmen som bäst... Kanske kan man gå djupare in i karaktären, få oss att undra vad han ska göra, kanske få igång en dialog med professorn som försöker tala honom ur att trycka på knappen? Huvudpersonen avslöjar sig själv med hjälp av sin nyfikenhet, men kanske har han också andra sidor? Även han borde väl tänka på jordens framtid? Ett bra koncept som skulle kunna utvecklas hur långt som helst.

 

Ett stort problem är att situationen känns orealistisk. En knapp som släcker solen är "far-fetched" som dom säger där borta i USA. Massorna må vara dumma, men SÅ dumma? Något borde komma fram som gör att vi lättare kan köpa konceptet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar så mycket för ditt svar.

 

Tanken med att det just ska vara en knapp som faktiskt släcker solen, vilket låter "far-fetched" är poängen. Clark fattar ju inte själv att det ska va möjligt när han slår genom väggen och ser inga kablar eller något. (detta är ju också sci-fi)

Men det med att professorn ska övertala honom till att inte trycka var en enormt bra idé. Kan tänka mig en konversation som utvecklar flera karaktärer och visar med känslor. Vilket kan också ge en bättre förklaring till varför Clark vill trycka på knappen så mkt. Ska jobba vidare och se vad jag får fram. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar så mycket för ditt svar.

 

Tanken med att det just ska vara en knapp som faktiskt släcker solen, vilket låter "far-fetched" är poängen. Clark fattar ju inte själv att det ska va möjligt när han slår genom väggen och ser inga kablar eller något. (detta är ju också sci-fi)

 

Ja, är det därför han trycker? För att han inte tror att det ska hända något?

 

Men det med att professorn ska övertala honom till att inte trycka var en enormt bra idé. Kan tänka mig en konversation som utvecklar flera karaktärer och visar med känslor. Vilket kan också ge en bättre förklaring till varför Clark vill trycka på knappen så mkt. Ska jobba vidare och se vad jag får fram. :)

 

Ja, jag kände att konceptet var så intressant att jag verkligen skulle vilja se det utvecklas vidare. Det är enorm spänning nu, när han kanske tänker trycka på knappen.

 

Lycka till med skrivandet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, är det därför han trycker? För att han inte tror att det ska hända något?

Han måste veta ja, hans nyfikenhet bare bygger sig på vidare.

 

 

Ja, jag kände att konceptet var så intressant att jag verkligen skulle vilja se det utvecklas vidare. Det är enorm spänning nu, när han kanske tänker trycka på knappen.

 

Lycka till med skrivandet!

Tackar så mkt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...