Gå till innehåll

GH2 eller 600D


mvincent

Recommended Posts

Hej... Nu är det dags för det slutgiltiga valet mellan canon och panasonic... Jag har kollat lite och funderar på GH2:an pga att den har auto fokus och är mindre. Men jag undrar om det spelar någon större roll eller om jag bara kan använda den manuella fokusen på 600D:en. Jag vet att de flesta linserna som kommer med 600D har auto fokus men jag grubblar på om den är bättre än den som är inbyggd i GH2:an.

All hjälp jag kan få är jag tacksam för.

 

-MVincent

Länk till kommentar
Share on other sites

Oskärpa?

Och du ska filma scener med snabbt tempo så kan det ju bara vara ivägen med autofokus.

Den kan ju få sitt lilla egna liv och fokusera lite som den vill. Follow-focus kanske är att titta på? Då kan man fokusera snabbt och enkelt precis som man vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

scener med snabbt tempo och backgrunds "blur" (suddigt i bakgrunden... visste inte riktigt vad effekten hette)

Kort skärpedjup.. Inte det lättaste att få autofokus att hänga med. Köp ett follow focus och träna stenhårt på att följa med skärpan.

Länk till kommentar
Share on other sites

GH2 med nya hacket är bättre än 600D och 60D rent bildmässigt, och lär bara bli bättre allteftersom hacket utvecklas. Så rent tekniskt sätt är det en bättre investering. Däremot kan man räkna med att priset på GH2 kommer sjunka ganska snabbt, och då är prisskillnaden också att ta hänsyn till. Idag skulle jag valt 600D - Men då får man räkna med att den inte lär hänga med i svängarna lika länge som GH2.

 

Btw, FTV-110B - Kaffebrus --- Follow focus ingår. Känns som en rätt bra deal. Köper man den från tillverkarens hemsida sparar man 1000kr också, men jag vet inte vad tull och fraktkostnad går på (Men man lär fortfarande spara).

Länk till kommentar
Share on other sites

GH2 med nya hacket är bättre än 600D och 60D rent bildmässigt, och lär bara bli bättre allteftersom hacket utvecklas. Så rent tekniskt sätt är det en bättre investering. Däremot kan man räkna med att priset på GH2 kommer sjunka ganska snabbt, och då är prisskillnaden också att ta hänsyn till. Idag skulle jag valt 600D - Men då får man räkna med att den inte lär hänga med i svängarna lika länge som GH2.

 

Btw, FTV-110B - Kaffebrus --- Follow focus ingår. Känns som en rätt bra deal. Köper man den från tillverkarens hemsida sparar man 1000kr också, men jag vet inte vad tull och fraktkostnad går på (Men man lär fortfarande spara).

 

men jag har redan bestämt mig för EOS 60D... och jag har redan sett den på kaffebrus, men tack ändå :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...