Gå till innehåll

Hur ska man behålla spänningen?


Carrick

Recommended Posts

Håller på och tänker på en idé till film jag har, men har stött på en del saker som lär vara problematiska när man skriver manuset...

 

Det filmen bygger på är kortfattat att utöver en komplicerad och mystisk huvudstory ska det finnas flera tendenser på att allting i själva verket är en dröm. En sak jag tänkt på är när protagonisten går längs med en mörk landsväg och passerar en skylt, så ser man "Heaven 7km" skymta förbi. Huvudpersonen reagerar naturligtvis på detta och går tillbaka för att kolla, men då står det exempelvis "Seaden 7km". Allting indikerar på att det är en dröm, eftersom det faktum att om man i en dröm, ser något ovanligt och vänder blicken för att kolla på något annat för att sedan kolla på det ovanliga igen, så är det ovanliga utbytt mot något annat. Alltså ett sätt att undersöka om man är vaken eller drömmer.

 

Grejen är då att detta endast ska vara en av flera mindre paranteser som gör att man kan lista ut denna twist om man är väldigt uppmärksam på alla dessa, men dock är min intention att det ska vara svårgissat och twisten komma som en chock. Därför vill jag inte ge liknande scener för mycket utrymme i manuset i och med att det kan förstöra spänningen (för även manus ska väl uppfattas som spännande?).

 

Tar tacksamt emot förslag på hur jag kan lägga in det utan för mycket uppmärksamhet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte så mycket att göra med att behålla spänningen att göra.. Men jag skulle avråda dig från att göra en sådan kliché-twist om du inte har några fantastiska idéer för att få det att bli riktigt bra. Jag tror många av oss som ser på kortfilmer har blivit rätt matta på "det kan vara en dröm"-scenariot. Men om du i övrigt i filmen har väldigt originella och spännande idéer så kan man givetvis bortse från det :)

 

En inklusion av mystiska tvetydiga människor och dialoger kan vara ett sätt att hålla spänningen. När man sätter en dialog perfekt där man säger mycket utan att det som sägs är det viktiga så kan man skapa riktig magi. Svårt att förklara, men kanske förstår du lite av vad jag menar iaf :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kände faktiskt inte till att det var en klyscha, men mitt intresse för kortfilmer är nästintill obefintligt också... Hur som helst är manuset för en långfilm och jag anser grundidéerna vara rätt originella med en speciell huvudstory som till slut faktiskt inte ÄR huvudstoryn. (Richard Kelly är lite av en förebild inom ämnet)

 

Det är precis det jag tänkt mig. Mästerverket The Prestige (Christopher Nolan) har en del fantastiska dialoger som får fram precis det där mystiska, kryptiska underliggande meddelandet som man förstår om man verkligen reflekterar. Tror att det är ungefär så du menar? Det är iaf något sånt jag har tänkt mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

eftersom det faktum att om man i en dröm, ser något ovanligt och vänder blicken för att kolla på något annat för att sedan kolla på det ovanliga igen, så är det ovanliga utbytt mot något annat. Alltså ett sätt att undersöka om man är vaken eller drömmer.

Lucid dreamer much? :bire

 

 

Mitt tips är att twista twisten. Publiken kommer ju förstå att det är en dröm, för det är svårt att inte ge bort för mycket. Så låt publiken sitta där och tycka högt om sig själv när de "Avslöjat twisten innan den hänt" och känna att de överträffat dig, bara för att sedan få ytterligare en twist rakt upp i ansiktet.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Det är precis det jag tänkt mig. Mästerverket The Prestige (Christopher Nolan) har en del fantastiska dialoger som får fram precis det där mystiska, kryptiska underliggande meddelandet som man förstår om man verkligen reflekterar. Tror att det är ungefär så du menar? Det är iaf något sånt jag har tänkt mig.

The Prestige är bra att ha som referensfilm vad gäller just det. Bra dialoger. Extremreferens vore Twin Peaks. Även om mycket där känns förlegat så kanske du kan få ut någonslags ramverk i Lynchs användande av (idag) överdrivet inkonkreta och symboliska händelser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lucid dreamer much? :bire

 

 

Mitt tips är att twista twisten. Publiken kommer ju förstå att det är en dröm, för det är svårt att inte ge bort för mycket. Så låt publiken sitta där och tycka högt om sig själv när de "Avslöjat twisten innan den hänt" och känna att de överträffat dig, bara för att sedan få ytterligare en twist rakt upp i ansiktet.

 

Nja, jag personligen har aldrig upplevt det, men har läst mycket om ämnet :)

 

Det är absolut ett alternativ. Men jag tror nog det är mer effektfullt om man listar ut twisten med hjälp av de små ledtrådarna än att allting är övertydligt och tittaren sitter och spyr på filmen medan de väntar på att filmen avslöjas, för att därefter få en helt oväntad, kanske osammanhängande, twist. Min personliga åsikt.

 

The Prestige är bra att ha som referensfilm vad gäller just det. Bra dialoger. Extremreferens vore Twin Peaks. Även om mycket där känns förlegat så kanske du kan få ut någonslags ramverk i Lynchs användande av (idag) överdrivet inkonkreta och symboliska händelser.

 

Ska kolla upp de filmerna. Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Faktum är att mitt ursprungliga problem kvarstår. Jag vet inte hur jag ska lägga in tex. skyltscenen med Heaven och Seaden... Tänker mig något som det här:

 

EXT. MOTORVÄG - NATT

 

Protagonisten vandrar skakad längs vägen. Han tittar hela tiden över sin egen axel. Framför honom är en SKYLT. Han passerar den i all hast. Stannar och tänker. Stod det verkligen "Heaven 7km"? Han går tillbaka. "Seaden 7km" står det på skylten.

 

Är det för tydligt? Förstår man vad jag vill få fram? Notera att scenen är väldigt snabbt skriven och endast ett förslag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...