Gå till innehåll

Hjälp med 16mm


wääuu

Recommended Posts

Tjapp!

 

jag har precis skaffat mej en pentaflex 16 med fyra objektiv sju magasin och sexton rullar film

 

(objektiv: Carl zeiss biotar 50mm 1,4. 25mm 1,4 och ett 12,5mm 2,8 samt ett pentovar 16 med adaptergrejer 2,8 15-60mm/ 5,6 30-120mm)

 

(7st 30metersrullar och 9st 15metersrullar)

 

 

Nu till självaste frågan:

 

Jag öppnade en film för att öva på att ladda ett magasin men själva rullen passar inte!

Ska man rulla över filmen till en annan rulle på nåt vis?

 

Till det största magasinet kom det med nån grej i det, inte en uppsamlingsspole utan nåt annat bilden kom inte med som bifogad

 

och jag fick med två saker som ser ut som luppar men det står på ryska på det mesta så jag vet inte vad det är

 

Bilder på filmrullen och magasin samt lupparna har jag förslkt bifoga om de inte syns kan jag maila dem till de personer som är villiga att hjälpa till

 

 

Bajs 006 är filmen 007 är magasinet (båda "hållarna" är likadana) Och 019 är luppen (text är: F=7,7 cm och en massa kryliska)

bajs 006.jpg

bajs 007.jpg

bajs 019.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

16 mm-film ligger antingen på metallspolar eller rullar. Spolarna (finns två farienter av spolning (tänkt på att det finns två. A- och B-spolning, man vänder helt enkelt på filmen), kan laddas i dagljus (men det är ändå väldigt viktigt att undvika stark ljus) och innehåller vanligtvis 30 eller 60 m film. Rullarna är längre, 120-300 m, och filmen ligger då upprullar på plastbobiner och laddas i ljustäta kassetter i mörkrum eller laddsäck.

Nu vet jag inte vilken typ din kamera använder eftersom jag inte kan hitta några specifikationer på den, men ett tips är att kika lite i manuelen, och var noga med att följa anvisningaran till punkt och pricka.

Länk till kommentar
Share on other sites

mina rullar ligger i svarta påsar, när man tar ut dom är de inte i nån ljustät behållare...

jag har 15 och 30 metersrullar

 

titta på bilden filmen ligger altså bara ihoprullad och jag fick inte med nån manual till denna gamla filmkamera!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...