Gå till innehåll

Slå sönder en spegel.


J.Anderberg

Recommended Posts

Hej!

 

Jag håller på att producera en film vid namn "Collage". I denna ska det vara en scen där huvudpersonen kommer in i ett garderobsrum. Garderobsrummet har en ganska stor spegel på ena sidan. Huvudpersonen ska då ta upp en stol och slå sönder spegeln, och bakom scenen ska det sitta ett kamera team. (Scenen kommer från en drömsekvens).

 

Så det jag undrar, hur gör vi detta på bästa sätt? Finns det någonstans man kan köpa en spegel gjord av en sockerglasblandning eller finns det något företag man kan hyra in för att sköta den här specialeffekten?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Den första tanken som kommer till mig när jag läser din fråga är - varför kan de inte smasha en spegel med en stol på riktigt?

(säger inte att det inte finns lägen då den lösningen inte funkar... jag undrar bara varför inte du vill göra det)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, känns mycket enklare och billigare att bara köpa in en likadan spegel. Någon större säkerhetsrisk tror jag inte heller det blir då spegelglas oftast brukar sköta sig och inte gå sönder i alltför små bitar. Lämna antingen kameran bakom spegeln på stativ eller sätt kamerateamet en bit bort med teleobjektiv bara så löser det sig nog.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha! Jo jag tänkte jo då mest på de stackars statister som ska spela kamerateamet som ska sitta bakom spegeln. De kanske får massa splitter på sig och liknande. Men ni kanske misstolkade det hela. Kamerateamet är nämligen med i filmen. Det finns ett ytterligare kamerateam som filmar själva scenen.

 

Sen är det väll just det att riktigt spegelglas sköter sig. Det är väll till och med ganska svårt att slå sönder en riktigt spegel? Eller? Jag har ju inte riktigt testat det själv, men det känns ju som ett ganska hårt och tjockt material.. i alla fall när spegeln är såpas stor som jag tänkt mig den. Det är alltså en spegel som går från golv till tak vi pratar om. Och spegeln ska verkligen totalrasera.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok... ja skaderisken med glassplitter ska man ju inte underskatta. Om det sitter någon så att säga "i slagriktningen" så är det ett måste att ha skyddsglasögon å sig, och helst heltäckande dräkter som kan tas av direkt efter scenen. En inspelning jag var med på för ett par år sedan använde engångsplastdräkter från ett slakteri. Regnkappa är annars en bra grej, och något som täcker huvudet för att hindra splitter att fastna i håret är ett minimum. (+ skyddsglasögon då)

 

Ett säkrare alternativ - om ni har budget för det - är att använda en spegel av säkerhetsglas/härdat glas. Den splittras som en bilruta i tusentals små och inte så vassa bitar. Det går att få sådana skurna till rätt storlek på ett glasmästeri med hyfsat sortiment då de ofta monteras i badrum. Fråga efter "härdat glas" eller "säkerhetsglas".

Härdat glas har en inneboende spänning i materialet som gör att när ytskiktet bryts så sliter spänningen sönder hel skivan inifrån.

Slår du på den med en stol så kommer det bli ett av två resultat - Antingen så håller rutan och då gör du bara en omtagning, eller så splittras den och då kommer den rasa samman totalt, precis som du vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
ok... ja skaderisken med glassplitter ska man ju inte underskatta. Om det sitter någon så att säga "i slagriktningen" så är det ett måste att ha skyddsglasögon å sig, och helst heltäckande dräkter som kan tas av direkt efter scenen. En inspelning jag var med på för ett par år sedan använde engångsplastdräkter från ett slakteri. Regnkappa är annars en bra grej, och något som täcker huvudet för att hindra splitter att fastna i håret är ett minimum. (+ skyddsglasögon då)

 

Ett säkrare alternativ - om ni har budget för det - är att använda en spegel av säkerhetsglas/härdat glas. Den splittras som en bilruta i tusentals små och inte så vassa bitar. Det går att få sådana skurna till rätt storlek på ett glasmästeri med hyfsat sortiment då de ofta monteras i badrum. Fråga efter "härdat glas" eller "säkerhetsglas".

Härdat glas har en inneboende spänning i materialet som gör att när ytskiktet bryts så sliter spänningen sönder hel skivan inifrån.

Slår du på den med en stol så kommer det bli ett av två resultat - Antingen så håller rutan och då gör du bara en omtagning, eller så splittras den och då kommer den rasa samman totalt, precis som du vill.

 

Tack så hemskt mycket för den ytterst värdefulla informationen! Härdat glas låter verkligen som det vi ska köra på, och som det ser ut nu har vi budget för det hela! Min dag blev just dubbelt så bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...