Gå till innehåll

Musikvideo hjälp


TopGee

Recommended Posts

Hej

 

Jag ska göra en musikvideo åt ett grupp och skulle vilja ha lite tips och råd. Jag har tidigare gjort ett par enklare musikvideos men denna gån är kraven lite högre. Därför jag lite frågor som jag behöver svar på. Jag tänkte hyra all utrustningen. Ett småkamerapaket och något för att göra lite åkningar med. Vi som gör videon är två personer och en inspelningsdag (3-4 inspelningsplatser utomhus). Videon ska förhoppningsvis skickas till nån tv-kanal för ev. visning. Det är en låg budget så jag försöker få bästa möjliga utrustning för lägsta möjliga pris.

 

Frågorna:

 

1. Det kommer att vara en del dans och slowmotion. Antar att jag behöver en kamera som filmar progressivt för att inte får några ränder som man brukar få vid Interlaced, eller hur? Vad bör framerate och andra inställningar vara på? Vilken av dessa kameror föreslår ni?

http://www.ljud-bildmedia.se/index.php?page=shop.category.show&id=86

 

2. Åkningar. Vilket är enklaste och billigaste sättet att göra små åkningar? Är det räls som gäller eller ska man ta en liten Jib? Räls lär kräva lite mer jobb med alla boxar och för att få ett jämnt under lag. Vad kan man ha istället för boxarna?

Hade tänkt väla den lilla Steadycam Flyer men jag har aldrig filmat med Steadycam och är därför inte säker. Kan man lära sig det på nån kvart eller så?

http://www.ljud-bildmedia.se/index.php?page=shop.category.show&id=26

 

3. Bellysning. Allt filmas utomhus så det enda jag ska ha är en frigolit. Eller vad föreslår ni?

 

4. Slowmotion. Visst kör man låten i 2 ggr hastigheten och sen halverar hastigheten i redigeringen för att få en synkad slowmotion?

 

5. Redigering i Final Cut eller AVID. Jag har tidigare bara filmat Interlac. Kommer jag att märka någon skillnad nu när jag filmar Proggresivt? Något jag behöver tänka på?

 

6. Vad ska man kräva för pris för inspelningen resp. redigeringen? Gruppen är osignad och uppträder mest på fester och brolopp.

 

7. Annat jag behöver tänka på?

 

 

Tacksam för alla svar!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill köra en hel del slowmo så bör du köra i 50fps.

Steadycam är en konstform.. Inget man lär sig snabbt, snarare något man blir bättre och bättre på under hela sitt medialiv... Jag skulle rekommendera någonslags slider för åkningarna. Smidigt och flexibelt och förmodligen mycket billigare än både steadicam och dolly.

 

Friggor kommer du nog ganska långt med vid utomhusfilmning.

 

Det är svårt att ta något mer än täckning för dina utlägg och någonslags lägre dagsersättning eftersom man i princip inte tjänar ett öre på musikvideor rent konkret (även om det möjligen genererar fler spelningar osv för bandet).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag spelar in många dansfilmer faktiskt, så jag kanske kan bidra lite :)

 

Själv har jag ju givetvis en ganska, eller okej då, väldigt enkel kamera som spelar in i 720p/60fps och det är kanon på alla tekniska aspekter, man märker ingen större skillnad på slowmotion och vanligt tempo - bilduppdateringsmässigt alltså. Det enda man egentligen reagerar på är att det blir rätt tungt för datorn att redigera det i realtid, men har du grejer så.

 

I frågan mellan progressiv och interl. bild, så har jag fått för mig att progressivt ska vara bättre generellt sett, tv-apparat eller videokamera, det är det progressiva som är framtiden i takt med att vi nu har teknik som utan problem klarar av att överföra bilden progressivt. Interlaced=sammanflätad vilket kort och gott innebär att det är en teknik som är byggd för att minska belastningen på hårdvaran etc. Någon form av komprimering i realtid (rätta mig dock om jag har fel då jag är ganska osäker), dock betyder komprimering oftast sämre.

 

Det kanske blev för mycket tekniskt? Men jag har alltid redigerat progressivt och klarat mig rätt bra, så du som har detta till yrke bör klara dig på det torra:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Interlaced är en kvarleva från TV-teknikens barndom och ända fram till för ett par decennier sedan då tekniken klarade av de högre krav som ställs för progressiv bild. Komprimering används för alla typer av bildbehandling och har inte med interlaced att göra bara man måste håller reda på bildens två delar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du vill köra en hel del slowmo så bör du köra i 50fps.

Steadycam är en konstform.. Inget man lär sig snabbt, snarare något man blir bättre och bättre på under hela sitt medialiv... Jag skulle rekommendera någonslags slider för åkningarna. Smidigt och flexibelt och förmodligen mycket billigare än både steadicam och dolly.

 

Friggor kommer du nog ganska långt med vid utomhusfilmning.

 

Det är svårt att ta något mer än täckning för dina utlägg och någonslags lägre dagsersättning eftersom man i princip inte tjänar ett öre på musikvideor rent konkret (även om det möjligen genererar fler spelningar osv för bandet).

 

 

Tycker du att jag ska filma allt i 50 fps, även det jag inte kör i slowmo?

 

Ok, då utesluter jag Steadycam och kör på en liten slide.

 

Alla utrustningskostnader står gruppen för. Jag tänkte på hur mycket jag ska ta för besväret?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag spelar in många dansfilmer faktiskt, så jag kanske kan bidra lite :)

 

Själv har jag ju givetvis en ganska, eller okej då, väldigt enkel kamera som spelar in i 720p/60fps och det är kanon på alla tekniska aspekter, man märker ingen större skillnad på slowmotion och vanligt tempo - bilduppdateringsmässigt alltså. Det enda man egentligen reagerar på är att det blir rätt tungt för datorn att redigera det i realtid, men har du grejer så.

 

I frågan mellan progressiv och interl. bild, så har jag fått för mig att progressivt ska vara bättre generellt sett, tv-apparat eller videokamera, det är det progressiva som är framtiden i takt med att vi nu har teknik som utan problem klarar av att överföra bilden progressivt. Interlaced=sammanflätad vilket kort och gott innebär att det är en teknik som är byggd för att minska belastningen på hårdvaran etc. Någon form av komprimering i realtid (rätta mig dock om jag har fel då jag är ganska osäker), dock betyder komprimering oftast sämre.

 

Det kanske blev för mycket tekniskt? Men jag har alltid redigerat progressivt och klarat mig rätt bra, så du som har detta till yrke bör klara dig på det torra:)

 

 

Jag filmar hela i 60fps alltså och slowmo för det jag önskar sen i redigeringen? Hur ser bilden ut om jag inte gör slow motion då? Inte lika mjuk, elelr? Jag har nya Macbook Pro med 4 gb minne. Borde väl räcka, eller vad tror du?

 

Nja, detta är inte mitt yrke, mest en hobby. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag filmar hela i 60fps alltså och slowmo för det jag önskar sen i redigeringen? Hur ser bilden ut om jag inte gör slow motion då? Inte lika mjuk, elelr? Jag har nya Macbook Pro med 4 gb minne. Borde väl räcka, eller vad tror du?

 

Nja, detta är inte mitt yrke, mest en hobby. :)

 

Det blir ju ännu mer "smooth" än med 30 fps om du har 60 så att säga, men det betyder inte att du uppfattar det så bra. Vid dans dock och väldigt hastiga rörelser som du absolut inte vill ska släpa efter, så är det jättebra. Man ska dock lägga på minnet att en 60fps kamera kanske inte alltid behövs, men för en musikvideo, ajo, jag skulle nog säga att det är rät nödvändigt.

 

Macbooken bör räcka, det beror ju lite på vad du redigerar i såklart, men vi ha några macar i familjen och i imovie så går det som smort att köra 720p/60fps, 1080p hade väl inte varit en succé direkt dock. Dock så är det bara en mini och har inte så mycket hästar direkt.

 

Men du frågade mattihp här ovan om det gör något om du filmar allt i 50-60 fps, jag skulle säga att det inte spelade någon roll, ju mer ju bättre stämmer oftast rätt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok då är det enklast att filma allt i 50/60 fps och i redigeringen slowa det som ska slowas. Blir nog max 10-15 % av viden i slowmo.

Det ska alltså finnas en inställning i kameran där man väljer antal fps, eller är det 50p/60p som ska väljas? Är väl samma sak har jag för mig, eller?

 

Några andra inställningar jag behöver ställa in? Tex shutter speed? Vanligast är väl att den ligger på 50?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...