Gå till innehåll

Riva ett ruckel i filmsyfte?


Mind of E

Recommended Posts

Hejsan! Nu är det så att jag håller på att skriva ett manus till min film, som förhoppningsvis ska spelas in så snart som möjligt, och en av mina svårare önskningar till denna är i början då jag tänkte att ett hus skulle rasa ihop, kanske inte ett helt hus såklart, utan en lada, en vebod, ett litet litet skitruckel helt enkelt! Om detta inte går får jag såklart skippa den biten, men det vore lite synd. Så jag undrar

..Någon som har något förslag på hur jag skulle kunna ta kontakt med folk som vet vilka hus osv som ska bort? Det jag tänkte på var ju att uppsöka en gammal rucklig lada någonstans som inte behövs och sedan fråga de som äger den om man får riva den, men det känns väl kanske också lite märkligt. Finns det inga ruckel någonstans som INGEN äger? Det skulle ju vara finemang! Eller ska man behöva bygga ihop det efteråt igen och gå därifrån visslande?

MVH!

/E

Länk till kommentar
Share on other sites

Min spontana tanke är att man bygger ett ruckel själv. Kostar inte alldeles för mycket om du nu har en vettig budget - Annars får man säkert tag på någon skicklig animatör som fixar samma grej för samma pris om inte lägre. Tror för övrigt att det är olagligt att riva även byggnader som ingen äger.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan säga att uppstädandet av en riven lada eller ett ruckel kostar väldigt mycket tid och/eller pengar.... Så att bygga upp något eget kan vara mycket billigare eftersom man då inte behöver slänga in en massa för saken onödiga grejor...

Länk till kommentar
Share on other sites

På landsbyggden finns ju massor av lador och ruckel med tak som har gett vika p.g.a snö m.m, så om du kör förbi något lantligt ställe någon gång, titta i skogen. Men som Mega99 sa så tror jag också att det är olagligt, även om ingen äger dem.

 

/Alf

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Finns inga hus utan ägare... Dock, jag jobbar halvt om halvt i rivningsbranschen och hade eget företag innan, vi rev mycket brandskadade hus. Jag vet om massvis med olika byggnader som ska rivas, går ju använda något av de husen? Normalt sett river man enligt principen "selektiv" rivning, men om man vill ha en effekfull "hela-huset-rasar-ihop-scen" så kostar det kanske 15-20 000 extra för rivningskillarna att ombesörja det om vi utgår från en vanlig 1½ plans villa. Så det är inte några "dramatiska" summor vi pratar om...

Länk till kommentar
Share on other sites

Spelar det ingen roll vad det är så kan du ju bygga det som modell i glasspinnar eller dylikt. Bygger du det som modell så kan du ju spränga, bränna, mosa eller vad du vill, utan att det varken kostar eller riskerar att polisanmälas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...