Gå till innehåll

Mannen som alltid valde fel


emilastrand

Recommended Posts

Hej!

 

Här är min senaste kortfilm, mannen som alltid valde fel!

 

är fortfarande fräsch och ny inom detta och har gjort en seriös kortfilm tidigare, så ge gärna konstruktiv kritik och hylla eller såga, så blir jag jätteglad :)

 

Filmen handlar om en deprimerad författare och hans tankar, för att sammanfatta det grovt!

 

http://www.youtube.com/watch?v=kWeF3qAlLaM

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar som du inte i nybörjare. LP-skivan med stiftet, stängd kökslucka=svart framför kameran, mm.

Jag tor du inte du är nybörjare....................Du kanske driver med oss, eler?

 

I alla fall. Mycket bra film.

 

mvh

/nils

 

Kul att du gillade dom klippen :)

Jo jag är väl ganska nybörjare... Ett inre kaos (som ligger i högerspalten på länken) är den första egenskrivna spelfilmen jag gjort, innan dess har jag hjälpt till i två andra produktioner, producerat ett manus och klippt och gjort andra diverse övningar... Men detta har jag gjort under min gymnasieutbildning som jag slutar till sommaren så jag kallar mig nybörjare!

 

Dock känns denna som ett rejält lyft från förra, iaf för mig :)

 

Så nybörjare är man, men det känns väldigt bra att bli ifrågasatt!: D

 

än en gång - tackar!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag vill börja med att säga att jag tycker mig känna en nivå av engagemang i filmen som tyder på att du är ivrig att lära dig använda uttrycket mer, och det är väldigt roligt. Som jernby säger har du en viss känsla för närbilderna, och detaljbilderna. För att höja ett ytterligare snäpp till din nästa produktion anser jag att du ska lägga energi på att försöka välja vinklar som kompletterar berättandet så bra som möjligt utan att du förlorar momentum. Ett tydligt ställe där jag tyckte att momentum försvann lite var när tjejen satt i soffan och ville läsa boken. Ett bra tips för det är att utgå från ett ljudspår som låter naturligt, och klippa efter det.

 

Jag störde mig lite på klippningen hos myndighetspersonen... jag vet inte riktigt varför. Det kändes som att jag kastades fram och tillbaka för snabbt... någon annan kanske vet? När han ska gå, och ska slänga kortet i papperskorgen hade jag nog använt den breda bilden utanför kontoret för att hinta om att han var på väg.

 

Eller jag vet inte. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill börja med att säga att jag tycker mig känna en nivå av engagemang i filmen som tyder på att du är ivrig att lära dig använda uttrycket mer, och det är väldigt roligt. Som jernby säger har du en viss känsla för närbilderna, och detaljbilderna. För att höja ett ytterligare snäpp till din nästa produktion anser jag att du ska lägga energi på att försöka välja vinklar som kompletterar berättandet så bra som möjligt utan att du förlorar momentum. Ett tydligt ställe där jag tyckte att momentum försvann lite var när tjejen satt i soffan och ville läsa boken. Ett bra tips för det är att utgå från ett ljudspår som låter naturligt, och klippa efter det.

 

Jag störde mig lite på klippningen hos myndighetspersonen... jag vet inte riktigt varför. Det kändes som att jag kastades fram och tillbaka för snabbt... någon annan kanske vet? När han ska gå, och ska slänga kortet i papperskorgen hade jag nog använt den breda bilden utanför kontoret för att hinta om att han var på väg.

 

Eller jag vet inte. ;)

 

Din tanke om momentum är intressant och jag tror jag kan lära mig mycket om det, just nu förstår jag inte exakt vad du menar med momentum (har inte hört uttrycket så ofta heller) så det hade varit jättesnällt om du kunnat förklara lite mer! :)

 

Mmm, jag förstår, det sa min lärare också, att jag skulle hållt mig till dialogbilderna bättre, och fått en väldigt bra dialog då det i den scenen är det viktigaste, det är definitivt en sak jag ska tänka på nästa gång! Den är lite rapp för att vara en dialogscen kanske... Det är lite svårt!

Det är en bra tanke, saker att tänka på till nästa gång!

 

Tack så mycket för din långa och fina kommentar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Din tanke om momentum är intressant och jag tror jag kan lära mig mycket om det, just nu förstår jag inte exakt vad du menar med momentum (har inte hört uttrycket så ofta heller) så det hade varit jättesnällt om du kunnat förklara lite mer! :)

 

Momentum handlar om att hålla uppe flowet! Ett bra experiment är att släcka skärmen och kolla på filmen för att koncentrera sig på ljudet. Det gör så sjukt mycket för filmen! Känns det naturligt?

 

Testa också att slå av ljudet på en musikvideo och kolla på den - händelsevis kanske den inte blir särskilt intressant längre utan ljudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Momentum handlar om att hålla uppe flowet! Ett bra experiment är att släcka skärmen och kolla på filmen för att koncentrera sig på ljudet. Det gör så sjukt mycket för filmen! Känns det naturligt?

 

Testa också att slå av ljudet på en musikvideo och kolla på den - händelsevis kanske den inte blir särskilt intressant längre utan ljudet.

 

Ah jag förstår! Ska göra det :)

Väldigt bra framtida tips, tack så mycket!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...