Jump to content

Jag är Morgondagen (brons i SM i minutfilm 2011)

kg.stenb.org

Recommended Posts

Denna film skapades ursprungligen till Nikons filmtävling med temat "I am Tomorrow" i höstas. Filmens idé hade vi i över en månad med det var först fem dagar innan den tävlingens deadline som vi fick tag på en kille som hade en filmbar Nikonkamera (D90). Så efter att fått tag på skådisar och rekvisita åkte vi dagen innan deadline till fotografen i Norrköping. Där hade vi 6 timmar på oss att hitta inspelningsplatser och filma, innan han på eftermiddagen hade andra åtaganden. Sedan hade vi drygt ett dygn på oss att klippa filmen. Den långa versionen av filmen kan ses här:

http://filmfestival.nikon.se/pages/?Movie=96&Jag+%C3%A4r+morgondagen

Ett problem vi hade var att ingen av oss tidigare hade filmat med Nikon D90. Vi hade inte lärt oss tricket för att låsa bländaren, så som ni ser är den automatisk. Tråkigt men man lär sig alltid nåt nytt.

I februari klippte jag sedan ner filmen till 60 sekunder för att kunna ställa upp med den i SM i minutfilm. Problemet var bara att jag inte kunde komma åt ursprungsfilerna, utan hade bara den långa versionen av filmen att tillgå. Det hade varit trevligt att ha mer videomaterial att kunna välja klipp från, men det gick tillslut få ihop en minutfilm ändå. Ett annat problem var att göra om filmen från 23,976 fps (24p) till 25 fps för att kunna lämna in filmen i PAL. Jag gjorde som tur var även en i korrekt fps och det är den som ligger på Tuben.

Filmen hamnade oväntat på bronsplats på SM i minutfilm, bland 50 tävlande filmer!!!

Så här i efterhand är jag nog mest nöjd med den korta versionen av filmen.