Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hallå där!

Nu är det så att jag under det kommande året planerar att införskaffa mig en hel del ny utrustning, med detta menar jag inte att jag redan har något anmärkningsvärt eller de kunskaper som följer med detta, utan jag vill skaffa "anmärkningsvärt" och de kunskaper som följer med dessa ;).

Så nu när jag har fått full koll på vad nästa dator blir så tänkte jag, nu, i god tid gå ut och höra efter lite om kameror.

Milt sagt, så har jag plöjt igenom prisjakt och youtube på omdömen, natt och dag-tester och inte minst priser på olika kameror, allt från dslr till vanliga videokameror som brukar anses vara för hemmadonare. För de som inte redan har hört mig basunera ut att jag efter gymnasiet har planer på att plugga något filmiskt, så fick ni alldeles nu veta det.

Om det står dslr eller vanlig videokamera på förpackningen känns för mig idag väldigt oväsentligt, om än att en systemkamera med full HD inspelning känns allra mest lockande kontra pris. Men jag har också kikat på långzoomskameror (alltså med fast objektiv), samt vanliga hederliga typ Canon en-handsvideokameror, ja, ni fattar poängen. Hur som helst så är det jag vill hitta hos en kamera idag, först och främst manuell zoom och fokus, men även att de inte brusar speciellt mycket vid inspelning nattetid. Tänk musik/dansvideon och natur/stadsfotografi (och video).

Så utifrån dessa kriterier och med en budget på, säg 7000 svenska riksdaler inkluderat alla objektiv och all den utrustning jag behöver för att uppnå åtminstone hyfsad kvalitet (behöver ej vara professionellt a la studio, eller så), där "ju billigare ju bättre" slår lika starkt som "man får vad man betalar för" gäller. Vad är isåfall erat tips?

Mvh Henrik

Postad

canon 550D, 5 548:-

Panasonic GH2 avsevärt bättre i lågljus, ca 5500:- om du köper en japansk på ebay, dock japanska menyer (GH2 hack på väg, kommer gå att ändra språk då).

nikkor 50 f/1.4, ligger runt ca 900:-, http://cgi.ebay.com/Nikon-Nikkor-50mm-F1-4-AI-/150598034942?pt=Camera_Lenses&hash=item231057a5fe Fantastiskt objektiv, optiskta kvalitén är i Zeiss-klass (fast en bråkdel av priset).

mir24 35mm f/2 http://cgi.ebay.com/MC-MIR-24N-35-mm-f-2-0-M42-/110681784909?pt=Camera_Lenses&hash=item19c526024d

"man får vad man betalar för" Både ja och nej. Är du _enbart_ intresserad av video/film finns det ingen anledning att köpa modernt fotoglas. Dock är det trevligt att han en fin Canon zoom med IS för-allt-det-andra, kit objektivet är helt OK men duger knappast till lågljus. Så, spar de ynka hundralapparna och lägg på ett manuellt objektiv istället.

Postad

GH2 och eos 550D är två kameror som jag tycker verkar oerhört bra, GH2an känns, om möjligt, nästan ännu mer aktuell, men priset i en svensk handel är inte speciellt lockande, men av vad jag har förstått så krävs det ju vissa speciella objektiv för dessa, dessutom för att uppnå den kvalitet som vissa videon faktiskt har, och det är väl egentligen det som får mig att vela lite om jag verkligen ska ha en systemkamera, då det kan bli rätt dyrt.

Men å andra sidan, så känns det inte som en typisk hemvideokamera (även i de högre prissegmenten) räcker till, då det ofta blir brusigt nattetid efter att ha filmat med en sådan och bruset i sin tur gör det svårt att i efterhand ljusa upp bilden utan att det blir fult.

Postad

Jag har sökt runt lite och kikat efter videokameror med utbytbara objektiv etc. a la systemkamera, eller eventuellt möjligheten att köpa till objektiv för vanliga hemvideokameror, hittar dock inget i mitt prissegment, är det för att det inte existerar, eller letar jag helt enkelt på fel ställen?

Hur som, skulle ett objektiv placerat på en videokamera med redan inbyggt objektiv ge mig möjligheten att ändra fokus/zoom manuellt? (om det nu existerar).

Tack!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...