Jump to content

Omkodning?

Cresendo

Recommended Posts

Jag har sedan en tid filmat med min Canon 5D II. Jag läste i en bok om DSLR filmning att författaren brukar omkoda sina film-filer från kamerans kodec till en kodec som passar bättre för redigering med ett program som heter NeoScene. Jag har provat detta program och omkodar alltså mina filmer från kameran, som ligger i .MOV till .AVI. Detta fungerar såvitt jag kan se bra och det går att redigera mina filmer i Vegas Movie Studio utan större problem. Filerna blir större och jag antar att detta beror på att de dekomprimeras i processen.

Nu undrar jag om det är så här som andra också arbetar med sina DSLR filmer, eller om man använder sig av det format man får från kameran direkt in i redigeringsprogrammet?

Anledningen är att NeoScene kostar pengar om man ska köpa det och eftersom jag är nybörjare så vill jag gärna veta om det är värt dessa pengar eller om det finns något annat / bättre sätt eller om detta till och med är ett helt onödigt steg. Jag har tittat i FAQ men inte hittat något om detta där.

NeoScene är en mjukvara/codec från Cineform. Den kodar om filerna till en mer lättläst (mindre CPU-krävande) codec. Originalfilen från 5D är en h.264 komprimerad fil i en Quicktime-wrapper. Det du tjänar är att det går smidigare att spela upp klippen och det går (nog) fortare att rendera filerna. Prova att importera .mov filerna direkt och jämför (testa framför allt kontrastomfånget i nästan överexponerade bilder).

Olika program är olika bra/snabba på att läsa/använda QT-filer.

/Max

...

Nu undrar jag om det är så här som andra också arbetar med sina DSLR filmer, eller om man använder sig av det format man får från kameran direkt in i redigeringsprogrammet?

...

Ja och Ja. Beroende på vilken hårdvara du har och vilket arbetsflöde du följer.