Jump to content

Omkodning?

Cresendo

Recommended Posts

Jag har sedan en tid filmat med min Canon 5D II. Jag läste i en bok om DSLR filmning att författaren brukar omkoda sina film-filer från kamerans kodec till en kodec som passar bättre för redigering med ett program som heter NeoScene. Jag har provat detta program och omkodar alltså mina filmer från kameran, som ligger i .MOV till .AVI. Detta fungerar såvitt jag kan se bra och det går att redigera mina filmer i Vegas Movie Studio utan större problem. Filerna blir större och jag antar att detta beror på att de dekomprimeras i processen.

Nu undrar jag om det är så här som andra också arbetar med sina DSLR filmer, eller om man använder sig av det format man får från kameran direkt in i redigeringsprogrammet?

Anledningen är att NeoScene kostar pengar om man ska köpa det och eftersom jag är nybörjare så vill jag gärna veta om det är värt dessa pengar eller om det finns något annat / bättre sätt eller om detta till och med är ett helt onödigt steg. Jag har tittat i FAQ men inte hittat något om detta där.

NeoScene är en mjukvara/codec från Cineform. Den kodar om filerna till en mer lättläst (mindre CPU-krävande) codec. Originalfilen från 5D är en h.264 komprimerad fil i en Quicktime-wrapper. Det du tjänar är att det går smidigare att spela upp klippen och det går (nog) fortare att rendera filerna. Prova att importera .mov filerna direkt och jämför (testa framför allt kontrastomfånget i nästan överexponerade bilder).

Olika program är olika bra/snabba på att läsa/använda QT-filer.

/Max

...

Nu undrar jag om det är så här som andra också arbetar med sina DSLR filmer, eller om man använder sig av det format man får från kameran direkt in i redigeringsprogrammet?

...

Ja och Ja. Beroende på vilken hårdvara du har och vilket arbetsflöde du följer.

Men att konvertera till ett annat (lättare) format är väldigt vanligt. Cineforms NeoScene, Avids DNxHD eller Apples Prores är de tre vanligaste, med någon betoning på de två senare som är väldigt vanliga/dominerande inom industrin

Ok, eftersom jag kör PC och bara har en Windoz 32-bit äldre maskin, än så länge, så föll valet på Sony Vegas när det gällde redigering för min del, och då tycks ju NeoScene fungera bra. Adobes Premiere verkar naturligtvis mycket mera kraftfullt, men eftersom den version som säljs av det programmet bara finns för 64-bit OS så kändes det helt plötsligt som om det skulle bli en väldigt stor affär (ny dator, nytt OS + programpaket) bara för att redigera lite enkla amatörfilmer.

Jag upplever att det hackar när jag spelar upp orginalfilerna från kameran på datorn, vilket ju kan bero på många saker, t ex fel codec, för lite RAM minne etc. Jag har provat i QT, i Windows Media Player och i VLC. Men när jag omkodat till avi så fungerar det av någon anledning bättre (jag har en ganska gammal dator med 1 processor och 1,5 GB RAM) så det är ett plus. Även redigeringen flyter ganska fint i Vegas nu när jag skruvat upp swap-filen till 40 Gb. Men det känns ändå lite surt att betala 700 kr enbart för denna omkodare (NeoScene) när Vegas Movie Studie, som ju ändå är ett komplett programpaket, kostade runt 900 kr... men, men, det är väl bara att bita ihop, antar jag.

Jag har också letat runt på nätet efter något gratisprogram som gör samma sak (dvs omkodar från h.264 till avi), men inte hittat något som verkar fungera på samma sätt som NeoScene. Ett program (Any Video Converter) konverterar visserligen till avi men gör avi filerna mindre istället för större och kvaliteten blir dålig...

Överhuvudtaget verkar det här med olika filformat och codecs vara en jungel som det är svårt att få något riktigt grepp om. Men jag är nöjd så länge jag har något som fungerar.

Som jag nämnde så finns det fler format och t.ex. DNxHD är gratis. Bara att ladda hem från Avids hemsida.

Förslag på program för konvertering är MPEG-streamclip som också är gratis, och kan använda DNxHD när den kodeken är installerad.

Om DNxHD funkar lika "bra" på din äldre dator i jämförelse mot Neoscene lämnar jag dock osagt. Det får man testa sig fram.

Sist så måste jag väl tillägga att 900kr för ett bra videoredigeringsprogram är mycket billigt i jämförelse mot konkurrenterna. Så var glad för att det istället :)

Tack för detta förslag, Kimster. Jag testade Streamclip under några timmar i Söndags och det fungerar stabilt, men dock lyckades jag bara få till filer med lägre upplösning som gick att läsa in i Vegas med ljud och allt. Det fanns väldigt mycket att välja på så jag kan ha missat rätt kombination men jag tycker nog att jag testade väldigt många olika saker, och provade även med DNxHD, men utan att lyckas skapa något som gick att importera i Vegas i HD. Dock gick det att skapa användbara filer med lägre upplösningar eller utan ljud.

Men efter många försök så blev min slutsats att Cineform nog ändå är värt sina pengar eftersom resultatet blir så pass bra och framförallt är något som gör att jag slipper köpa en långt mycket dyrare dator+program, vilket i nuläget känns fel då det finns mycket annat som känns viktigare att prioritera, så som t ex en vettig ljudupptagningsutrustning.