Gå till innehåll

DV till Datorn


Gunvald

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem med att ladda över dv-material från kameran (Canon mv 300i, firewire) till datorn, som har Premiere Pro. Men det blit någon mystisk kvalite, ex. se bifogad bild.

 

Men jag tror inte det är premiere som försör det, för när jag föröker öppna capture i premiere så crachar det. Ända sättet att se bilderna är att öppna kameran i "den här datorn" meny, där den också ligger.

 

Men de mest mystiska av allt är att det fungerade en gång. Första gången jag testade, men sen har de aldrig fungerat igen. Tycker jag har testat allt som går nu!

Tips??

Bild 003.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där känner jag mycket väl igen. Jag har en Panasonic DX-100 där bilden blir likadan när jag fångar i Premiere Pro. MainConcept har en lösning som fungerar till DX-100:an och kanske funkar för dig med?

 

Du kan maila till support@mainconcept.de och förklara ditt problem och be att dom om skickar filen mcdvd_32.dll till dig. Den filen skall du sedan lägga i mappen där du har Premiere installerat, tex "C:\Program\Adobe\Premiere Pro 1.5" om du har Premiere Pro 1.5. (Jag kommer inte ihåg vad mappen heter till Premiere Pro 1.0)

 

Jag har mcdvd_32.dll till Premiere Pro 1.5 som jag kan maila till dig om du inte vill vänta tills MainConcept skickar dig en ny. Den fil jag har fungerar inte till Premiere Pro 1.0

mcdvd_32.dll är 401 Kb stor

 

Om den löser ditt problem vet jag inte men det ser likadant ut när jag fångar i Premiere Pro och kan ju vara värt att prova för din del.

 

/Roger :)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag kör avid, och där får man liknande problem om projektet är inställt på 411 vilket i avid betyder NTSC.

 

Har du ett PAL projekt??

 

Kolla. Om du har palprojekt och allt är inställt på pal så kolla hur det ser ut i sökaren på kameran. Är det bra där så kan du kanske testa att dra in det i Windows moviemaker eller liknande. Funkar det där??

 

Lycka till!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Rogge: Tack, för tipset. Jag fick filen av dem. Och det funkade... en gång. Sen va allt som vanligt igen! stora fyrkanter.

Ska de där DLL filerna vara engångs filer som man måste byta efter varje gång man kopplar ur kameran?! Och jag har testat att om placera filerna igen och byt tillbaka till den gammla och 18 andra saker. Men inget funkar!

-En sak är säker. Du hade samma prblem som jag, men hur fick du det att funka flera gånger?

 

peterB: Jag tror jag har allt inställt på PAL, som det borde vara. I sökaren i kameran så ser man en perfekt bild. Men all bild smo kommer till datan förvrängs så fort de kommer till datan. Till och med när man går ni på "Den här datorn" och klickar på kameran där så är bilden fel. Alltså till och med i kamerans basic basic program.

Så jag kan nite capture i något program!

 

De e katastrof! hjälp mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gunvald]Ska de där DLL filerna vara engångs filer som man måste byta efter varje gång man kopplar ur kameran?! Och jag har testat att om placera filerna igen och byt tillbaka till den gammla och 18 andra saker. Men inget funkar![/citat]

Nej, du skall inte behöva byta ut filen inför varje capture. Men efterssom du bytt fram&tillbaka, kolla att den mcdvd_32.dll du har till Premiere Pro 1.5 har Filversion: 2.4.13.0 så att du inte av misstag lagt tillbaka den gamla som ger felet vid capture.

 

Du kollar Filversionen genom att:

1. Leta upp filen: C:\Program\Adobe\Premiere Pro 1.5

2. Högerklicka på den och välj Egenskaper

3. I rutan "Egenskaper för mcdvd_32.dll", klicka på fliken Version och titta vad det står på Filversion

 

[citat=Gunvald]-En sak är säker. Du hade samma prblem som jag, men hur fick du det att funka flera gånger?[/citat]

När jag började videoredigera med Premiere Pro 1.0 var inte problemet löst från MainConcept's sida så jag löste det med att köpa ett videoredigeringskort, Matrox RT.X10. Med det kortet funkar det felfritt.

Adobe "mörkar" faktiskt detta problem även idag. Dom vägrar hårdnackat att överhuvudtaget kommentera det här felet vilket ju ställt till det för många.

 

[citat=Gunvald]

Men all bild smo kommer till datan förvrängs så fort de kommer till datan. Till och med när man går ni på "Den här datorn" och klickar på kameran där så är bilden fel. Alltså till och med i kamerans basic basic program.

Så jag kan nite capture i något program![/citat]

Om du kopplar kameran till tv:n, ser det likadant ut där? Troligtvis inte men det kan vara värt att prova.

 

Har du provat att fånga med programmet Scenalyzer? Det är ett litet program som många Premiere Pro-användare använder att fånga DV-video med. Programmet är litet och går snabbt att ladda hem en demoversion här: http://www.scenalyzer.com/download.html

 

Det funkade med min kamera, men då hade jag å andra sidan Matrox-codecen installerad så det kanske var därför. Oavsett vilket så kan du ju iaf komma lite längre i felsökandet genom att prova det.

 

Som det ser ut nu skulle jag iofs inte vara förvånad om det är någon codec som följt med något program, tex Mediaspelaren, som "spökar" och ställer till det för dig.

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

1. Om jag har rätt .dll fil?: och ja, det är filen 2.4.13.0. som ligger där

 

2. Om kotret.: Jag kan få tag på ett annat firewire om ja gnäller lite. Om de skulle hjälpa. Kanske.

 

3. Här börjar det intressanta komma. Med programet Scenalyzer, det funkade inte att captura. Men! den sa följande under warnings: "! The capture driver incorrectly sends PAL video in NTSC frames or vice-verca. You might want to update directX". Vad som nu exakt menas med de vet jag inte. Hur kan den skicka PAL video i NTSC bilder?? Jag har uppdaterat mitt directX nu... Men det funkar så klart inte i alla fall :(

 

//"Gunvald"

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gunvald]Här börjar det intressanta komma. Med programet Scenalyzer, det funkade inte att captura. Men! den sa följande under warnings: "! The capture driver incorrectly sends PAL video in NTSC frames or vice-verca. You might want to update directX". Vad som nu exakt menas med de vet jag inte. Hur kan den skicka PAL video i NTSC bilder?? Jag har uppdaterat mitt directX nu... Men det funkar så klart inte i alla fall :([/citat]

Hmm, kanske det är kameran som strular?

 

Prova att fånga med kameran på en annan dator om du har möjlighet till det. Då kan man utesluta saker som tex fel på kameran/dator/firewirekort.

 

Jag avundas inte din situation. Jag kommer ihåg när jag höll på att felsöka varför min Panasonic DX-100 inte ville fungera. Jag höll på att bli galen...

 

/Roger

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om det är liknande, men jag kunde absolut inte använda Sony´s konsumentkameror förut!

Enda sättet att lösa det på (verkar i vart fall vara löst), var att ominstallera hela /&¤% systemet & fimpa partitionen fulltändigt. Först formaterade jag om den, men det hjälpte inte så jag rederade partitionen, startade om, gjorde en ny, startade om, & installerade systemet.

Inget samlag i världen skulle toppa att få ge Bill Gates en fet jävla käftsmäll....

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Prova ladda ner den senaste direct-X (http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=0a9b6820-bfbb-4799-9908-d418cdeac197&displaylang=en) men det borde inte ha något med problemet att göra. Har du någon annan kamera att prova med? Kan ju vara ditt fire-wire kort som krånglar. Jag råkade ut för en liknande grej, blev utan ljud helt och hållet. Satt förgäves och försökte fixa problemet men fick det fan inte att funka. Fomaterade till och med datorn och installerade om allt. Sen så ville en kompis låna kortet och han fick samma problem, då provade jag att byta kort och då funkade det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ett idiotsäker tips.

 

Köp en MAC. Jag skojar inte, du får inte de här problemen på mac. Dessutom tar Final Cut över mer och mer av marknaden - det är helt enkelt det bästa redigeringsprogrammet. Dessutom har Apple ett nära samarbete med Sony. Så är du seriös i ditt filmskapande, så är det värt att spara ihop till en MAC och Final Cut. Du kommer inte ångra dig.

 

Som bonus slipper du någonsin ha något mer att göra med Bill Gates lilla skitföretag...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Josef Harringer]

Som bonus slipper du någonsin ha något mer att göra med Bill Gates lilla skitföretag...[/citat]

 

man behöver inte ha nåt att göra med microsoft med pc heller.

tvivlar dock inte på att FCP är ett av de bästa redigeringsprogrammen

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...