Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Testa att använda många snabba klippningar och aggressiv musik. :D

Tänkte mig mer något advancerat, typ höja shutter och sen speeda upp i redigering. Har för mig att det fanns någon typ av lins som gav effekten av snabbare färd, sett från bilen...

Postad

Speeda upp i redigering är ofta överflödigt. Du kan ju ev. köra lite längre slutartider om du inte kör dslr...

Det som ger störst effekt är dock musik och ljudläggning. Muta valfri biljaktsscen och skratta åt hur lugnt det körs. Ett bra exempel är jakten genom San Franciscos gator i "The Rock". Lugnt och stilla.

Postad

Lite enkla knep finns ju... (glöm inte att titta på 10-20 biljakter om det är det du är ute efter).

- Filmar du på långt avstånd, inzoomat på bilen och ser till att ett antal saker passerar mellan bilen och kameran behöver det inte gå fort. (Jämför klassiska springa/jagad i skogen scener)

- Om du kan, filma med lägre fps och speeda till normalt. (Inte för mycket uppspedning, det syns väldigt tydligt när det är fejk, typ närbilder på asfalt/hjul/etc klarar mer uppspeedning än helbilder)

- Ex The Rock är tagen med extremt (nåja) skakig handkamera och mycket av bakgrunder osv är ur fokus och rör sig.

- Också i The Rock: Extremt många klipp. Medellängden på klippen ligger väl runt 2-4 sek typ...

- Vissa scener kan lösas med antingen Green Screen eller Backprojection. (Det senare kräver rätt stor lokal med en ljusstark proj men ger stora fördelar med att du inte behöver bry dig om trafik, ljud, har full koll på vad som händer bakom/bredvid bilen etc)

//Max

Postad

Jag tror inte det finns jättemycket annat än trickfilmning att göra men prova att filma med snabb slutare, typ 1/100. det kan få saker att se väldigt hetsiga ut.

Annars kan du ju alltid göra som Max_H säger och titta på kända biljakter från de typiska hollywoodactionfilmerna. :)

Postad

Bästa är väl om du kollar på kända biljakter i någon action rulle och kollar hur dom gör där. Annars kan jag tänka mig att det bästa är att köra med snabba (Korta) klipp, många olika vinklar och utan att använda ett stativ, för att göra det intressantare så låt klippen vara lite skakiga. :)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...