andreasb Posted January 15, 2005 Share Posted January 15, 2005 Hej på Er alla! Jag har länge funderat på hur de gör en speciell effekt i vissa filmer, mest förekommande i "skräckfilmer" vad jag noterat. Oftast är det i sammanhang med att en person ifråga upptäcker något till sin förvåning eller rättare sagt inser hur "illa" det är med vad de upptäcker. Vad som sker rent visuellt i bild, är att personen i fråga Zoomas in, men på något konstigt höger så upplevs det som att bakgrunden zoomas ut. Hänger Ni med? Effekten tycker jag är otroligt skön, men jag hajar bannemej inte hur de gör! Någon riktig smart nisse som vet hur det går till och kan förklarra det för mig, så att man själv kan utföra denna effekt? STORT tack på förhand! Andreas 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vilcans Posted January 15, 2005 Share Posted January 15, 2005 Rör kameran framåt samtidigt som du zoomar ut. Det är en vanlig effekt, väldigt cool men en smula överanvänd. Det sägs att Hitchcock var först med den i Vertigo. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted January 15, 2005 Share Posted January 15, 2005 hmm. enligt the masks regissör Chuck Russel var det Steven Spielberg som var först med den i "jaws" 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eraserhead Posted January 15, 2005 Share Posted January 15, 2005 Hitchcock Använde den i Vertigo 1958 och Spielberg gjorde den populär senare i Jaws 1975. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eraserhead Posted January 15, 2005 Share Posted January 15, 2005 Irmin Roberts som var second-unit cameraman på filmen Vertigo var den som kom på effekten inte Hitchcock. Ville bara förtydliga upphovsmannen i det här fallet. =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
michi_diaz Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 Jag tror att effekten som ni pratar om, om jag inte har fel, ska kallas perspektivförskjutning. Man kan som tidigare nämnt åka framåt samtidigt som man zoomar ut, men oxå åka bakåt samtidigt som man zoomar in. Man får samma effekt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erfa Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 Vad intressant att just denna fråga kommer upp. Jag grubblade sönder mig på den i förmiddags! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vilcans Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 [citat=michi_diaz]Jag tror att effekten som ni pratar om, om jag inte har fel, ska kallas perspektivförskjutning. Man kan som tidigare nämnt åka framåt samtidigt som man zoomar ut, men oxå åka bakåt samtidigt som man zoomar in. Man får samma effekt.[/citat] Inte samma effekt. Rakt motsatt effekt. Eller hur man nu ska uttrycka det. :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts