Medokin Postad 16 april 2011 Postad 16 april 2011 I fredags var det första gången jag spelade in ljud med en bom, det var rätt kul men det tog i armarna som ni säkert vet. Bomen jag arbetar med är inte så jätte lång, runt 1,5m kanske. Vad finns det för knep för att minska på "smärtorna" i armarna? Finns det nått för armen som hjälper till eller minskar på trycket eller liknande? 0 Citera
Mattihp Postad 16 april 2011 Postad 16 april 2011 Ha med dig en pall så du kommer högre upp eftersom den är såpass kort. Sen trär du den på axlarna, bakom huvudet. Det finner jag är allra mest bekvämt när man skall stå längre stunder. 0 Citera
Luzer Postad 16 april 2011 Postad 16 april 2011 1,5m och ont i armarna? Måste varit väldigt långa tagningar eller så håller du väldigt fel. Jag brukar försöka att inte greppa för hårt och för mycket runt om hela bommen, ju mindre "yta av händerna" du håller på bommen desto mindre ljud får du in i miken från kroppen. Sedan får du vara noga med att ta ner bommen mellan tagningarna, och kör du lång bom (vilket du nu inte gör, utan jag menar typ 4-5m) så kan man oftast ta ner armbågarna mot kroppen och hålla bommen längs med axlarna framför bröstet. Beroende på vilket spö du har så böjer det sig olika mycket och då kan du komma mer uppifrån ändå, även om du själv inte är så hög. Pall är bra, om du står still, mindre bra om du måste ta ett steg bakåt eller framåt. Är du bekväm så kan du även byta sida, alltså växla mellan att köra vänster och höger sida "framåt". 0 Citera
Medokin Postad 16 april 2011 Författare Postad 16 april 2011 Tack för tipsen alla, ska testat nästa gång. 1,5m och ont i armarna? Måste varit väldigt långa tagningar eller så håller du väldigt fel. Han jag jobbar med gör en dokumentärfilm som utspelar sig i en skola (7-8 åringar), så det är mycket rörelse hela tiden och det skulle inte funka att ha en bom på 4-5m. :P 0 Citera
Luzer Postad 17 april 2011 Postad 17 april 2011 Jo är väl mest ute det kan vela iväg och behövas långa spön. Man är ju inte supersmidig med några meter pinne heller :/ 0 Citera
Medokin Postad 29 april 2011 Författare Postad 29 april 2011 Finns det något för armarna som ger stöd eller hjälper till på nått sätt? 0 Citera
Mattihp Postad 29 april 2011 Postad 29 april 2011 Finns det något för armarna som ger stöd eller hjälper till på nått sätt? Träna rygg, axlar och armar. 0 Citera
Luzer Postad 29 april 2011 Postad 29 april 2011 Det finns tyngder du kan sätta på bommen på motsatt sida :) Så bommen i sig blir tyngre, men du får mer jämnvikt över "magsidmusklerna". Väldigt ovanligt dock och inget jag rekomenderar, har bara hört talas om det. Så träning är det bästa tipset, och möjligtvis det jag nämnde ovan, bli bättre tekniskt på att bomma så du lär dig hur du kan stå i olika situationer så du påverkar kroppen så lite som möjligt. Och vila när du kan. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.