Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej! Till den som kanske kan hjälpa mig. Jag kör gamla hederliga XP. Men har fått ett problem med Firewire porten på den datorn. Denna dator vill jag inte ha uppkopplad på nätet, för mina filmer redigeras där. Köpte ett Firewire kort med 3 ext. portar och en intern dito. Trodde på säljaren som sa att drivare finns inbyggt i XP för detta kort. Jag fick inte igång kortet och trodde det var trasigt och köpte därför ett till likadant. Nu vet jag, att så är inte fallet, XP har inte drivare för detta kort. Jag får nu ett gult "!" i min "enhetshanterare" och datorns felutskrift säger att den kan inte starta den tjänsten och pekar på "nec 1394 ieee" problem, eller saknar drivers. Jag har försökt ladda ner drivare från nätet, men alla erbjuder att skanna min dator innan man kan erbjuda drivers. Men jag har inte och vill inte, att den datorn skall ha kontakt med "stora stygga internet", inte så farligt som det låter ;) men finns det någon som har en idé hur jag skall göra, eller rent utav kan hjälpa mig?

Ser fram emot ett under kanske?

Postad

Fick du svar av mig Pehrbau?? Jag ser att du inte fick det.

Nej din idé fungerade inte men det var nog det närmaste man kan komma. Det gula "!" försvann från enhetshanteraren men det var också allt. Jag ger upp, har hållit på i snart en vecka med detta, men inga portar. Får byta yrke ;)

Men ett jätte tack för att du brydde dig.

Postad

Vad har du för dator? Har du kollat att kortet sitter i ordentligt? Såg ett ett tips om att skruva fast kortet i chassit vid kanten.

• 2 veckor senare...
Postad

Jo, jag har provat allt som jag kan komma på. Tack för post StenR. Till sist köpte jag ett annat 1394 kort som hade medföljande drivrutiner. Pyro 1394 är fabrikatet, men datorn struntar i det och säger att den har Texas instrument "drivare" och visar sitt gula "!" i enhetshanteraren. Nu har jag tre stycken olika 1394 kort, alla för PCI-slot. Jag kör XP som OS. Men inget fungerar? Det hela känns som om att man måste ha en jumper för att stänga av den interna "FireWiren" som inte finns??? Startar jag datorn utan 1394 kort, ja då får jag ingen felmarkering i hanteraren. Det visar för mig att PCI-sloten på något sätt reagerar. Datorn fungerar för övrigt mycket bra. BIOS-uppgradering tycker jag inte har med detta att göra? Sätter jag i ett nätverkskort i samma slot, då fungerar det som det skall. Man blir tokig på sådana här fel, speciellt när man är i nöd att använda dito för transp. av filmer.

Postad

Det där är troligen ett Windows XP problem. Även om du avinstallerar kort och driver och sätter i ett annat finns sk*ten kvar i drivrutins cachen. Så tricket är att man måste in och manuellt plocka bort dom gamla drivrutinerna.

Vet att det fanns en bra länk nånstans för 100 år sen... ska snabbkolla lite

//Max

Postad

Du har nog rätt i det du säger, både när det gäller tid och problem. Har haft dessa funderingar som du nämner och tänkt mig gå in i registret för att se om jag kan göra något där? Men bäst är naturligtvis om det finns något program som kan utföra denna olägenhet. Annars tack så mycket Max. Glömde en sak, testade med grannens windows 7 på maskinen, men det blev samma sak där. Så nu är det nog ganska säkert att Windows ligger kvar med denna forcerande drivrutin ! ? Jag vill minnas att det fanns ett litet program som rensade ut just registret. Men det kanske inte hade hjälpt just i detta fall? Ok! Tack så länge.

• 3 veckor senare...
Postad
Det där är troligen ett Windows XP problem. Även om du avinstallerar kort och driver och sätter i ett annat finns sk*ten kvar i drivrutins cachen. Så tricket är att man måste in och manuellt plocka bort dom gamla drivrutinerna.

Vet att det fanns en bra länk nånstans för 100 år sen... ska snabbkolla lite

//Max

Hej! Max Jag kom ihåg ditt förslag om att plocka bort gamla drivare i Premiere 6.0 vid ny start av projekt. Jag kunde ändå inte då lösa problemet, men jag fick en fundamental fingervisning och kunde inte riktigt glömma detta. Efter lång tid och många försök så var jag på väg att ge upp. Ute på en motionsrunda i skogen fick jag en tankeställare. Vad kommer moderkortet ifrån? Kutade hem omedelbart. Nu en lång historia kort. Bordet inköptes från en lokal säljare (namn behövs inte) och jag mindes hur innehållet i kartongen såg ut, när jag köpte moderkortet. Det såg lite uppackat ut. Alla komponenter fanns, så jag reagerade inte negativt till detta. Vid montaget av moderkortet kontrollerade jag inte alla jumpers, utan lät allt stå som industristandarden påbjöd.

Antagligen så har kortet varit ute hos kund innan jag fick kortet. Nu fanns en jumper felställd och gjorde så att PCI "slotten" fick IRQ konflikter. Ibland fungerade dito slot, men för att inte fungera vid ett annat tillfälle. Alltså ! ! ! Grundläggande fel som du påpekade Max, men vad lätt man kan gå på en sådan här grej.

Nu fungerar datorn och 1394 korten eller portarna som de skall. Puhhhhhh va jobbigt det kan bli när man inte är observant på direkta GRUNDER eller dito Konfigurationer. Tack alla som engagerat sig och jag värdesätter detta mycket högt att ni bryr er, även om saker kan ligga på "Basic-level".

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...