Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hm, var bara ett musklick ifrån att beställa Canons ny XF100 då helt plötsligt Sony kontrar med sin vädertätade NX70e.

Sonys är MPEG-4-AVC/H.264, Canons MPEG-2. Annars verkar de ganska likvärdiga. Sonys någon 1000-lapp mer dock

Jag gillar vädertätningen i Sonys, men vill även ha Canons nightshoot...

Hua, detta blir svårt. Båda kamerorna passar min typ av uppdrag. Får väl se vad framtida tester säger...

(Jag ställer ingen fråga, gör er bara uppmärksam på vad som finns runt hörnet..)

Postad

Den är helt klart intressant.

Vad som talar mot den i jämförelse med XF100 är subjektivt kanske, men den har bara en minneskortplats. Ingen IR. Inget 720p eller variabel framrate.

Den har dock GPS, inbyggt minne, avtagbart handtag och är "väderskyddad" (vad det nu i praktiken innebär) samt så får man en mikrofon till, det är ju generöst av dem :)

Huruvida AVCHD 24mb 420 är sämre/bättre än MPEG2 50mbit 422 kan säkert diskuteras.

Sensorn verkar minst lika bra som XF-sensorn men där vill jag nog se lite tester.

Sen ser jag inte riktigt men det ser ut att vara färre knappar på den. Ser även ut att Sony har en begränsad batteristorlek då man stoppar batteriet inne i kameran. Men det kanske inte finns större till den....

Jag har en XF105 och den har dessutom SDI-ut, om man nu behöver det.

• 7 månader senare...
Postad
Klimster, vad är skillnaden mellan 100 och 105?

"The two models differ only in support for HD-SDI output: the XF105 has it, the XF100 doesn't."

Postad

Ska köpa en kamera för runt 30 000 kr. Dessa två ser intressanta ut. Vilken skulle ni valt av dem?

Den ska användas till dokumentärfilm.

Skulle gärna få tips på andra kameror i prisklassen.

Postad

Jaså trevligt! Hur står den sig mot Sony EX1? Funderar även på den där med 50 Mbit/s inspelning, hur påverkar detta? Funderar även på att den endast har en cmos sensor i storlek 1/3. Känns inte som en grym sensor, hur ser du på det?

Är detta den mest prisvärda kameran i klassen?

Postad

Jag har varken testat EX1 eller konkurrenterna i samma klass och pris. Så jag kan bara gå på de teoretiska värdena för kamerorna i jämförelse. Men vill du ha en stor sensor så är XF100 inte det du letar efter. XF100 har man pga. liten storlek, smidighet, codec, IR och variabel framrate.

Postad

Nä det ska nog gå bra med en normalstor sensor. Har ju trots allt en Canon 500d om jag vill filma lite mer kontrollerade bilder med kort skärpedjup. Var i affären idag å kollade på den, mindre än jag trodde men den har allt jag behöver så tror en sån blir perfekt!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...