Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har nyligen insförskaffat en Canon 5D Mark II som jag kommer att börja filma med nu framöver...

Har än så länge 2st objektiv.... ett 50mm 1,8 och ett 20mm 1,8...

Är just nu ute efter att filma "nattscener" med befintligt ljus, dvs. några gatulampor och liknande i stan samtidigt med en lite blurred stadstrafik & ljuskällor i bakgrunden...

Min spontana tanke är ju att köra maximalt öppen bländare (pga. att det är mörkt) och sen justera ISO för att få en bra exponering.

Men när man kollar på andra nattklipp så verkar dem inte köra med lägsta bländartal om man kollar på deras skärpedjup.

Se t.ex.

eller

Några funderingar bara...

Dels... får man längre skärpedjup när det är sämre belysning? Alltså skulle dem kunna köra på låga tal som 1,2 1,4 eller 1,8 t.ex. och ändå få lite längre skärpedjup pga. att det är så mörkt när man filmar? Eller kör dem helt enkelt på lite högre bländartal som t.ex. 3,5?

Vilket iso-tal bör man hålla sig under för att slippa synbart brus? Måste försöka hitta en balans där mellan bländare och iso... men kan vara bra att ha några saker att tänka på så man inte kommer hem med oanvändbart material.... skall filma en musikvideo i helgen...

Tack på förhand för hjälpen...

Postad

mörkret har inget med skärpedjupet att göra.

ska du filma i befintligt ljus lär du nog ligga runt +/-2, och justera iso efter det. det känns bara dumt stänga bländaren när det redan är klent ljus. så skippa kör runt 1,8-2,2

i filmklippen tycker jag det ser ut som de filmar med helöppen bländare iaf.

enklast för dig är nog att gå ut och provfilma lite. om du bara har befintligt ljus där du inte kan påverka, så spelar det ju ingen roll hur brusig bilden blir, du måste ju ändå filma.

• 2 veckor senare...
Postad

Tänk på att den första videon är filmad med en 7d som har mindre sensor än 5D MkII vilket resulterar i ett längre skärpedjup. Den andra videon tyckte jag hade ett kort skärpedjup och jag tror inte det blir så mycket kortare, den var filmad med 1D MkIV som jag inte vet så mycket om så jag ska inte säga något som inte är sant och avslutar nu istället med att jag tror du kommer få ett mycket kort skärpedjup eftersom du använder dessa objektiv tillsammans med ''The king f DoF''.

:D

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...