Jump to content

Vad skall en SONY Hi8 kosta begagnad?

gorse

Recommended Posts

Vad är lagom pris för en begagnad SONY HI8-kamera 20x optical zoom, 80x digital zoom, nightshot mode, steadyshot etc etc. Väska plus stativ följer med på köpet.

Begärt pris är 2000 kronor. Likadan som jag fick stulen i Mexico.

Edit: Om det står CCD i annonserna, är det digitalt då?

Om det är en Hi8 är den analog är det en Digital8 är den digital. priset låter ganska rimligt om den är ganska ny, beror på vad du får.

Vad gäller CCD som står i annonserna brukar det ange storleken på CCDn i tum. Konsumentkameror brukar ha ungefär 1/6 tum CCD och proff ca 1/3. Ju större CCD desto bättre.

I videovärlden har alla videokameror som gjorts 1 eller 3 CCD-plattor. 3 st. ger bättre färgåtergivning.

Jag vet inte riktigt vad jag vill. Kameran finns på blocket, men en flång ny likvärdig kostar ju bara 2700 spänn på On-off. En Sony Digital8, flång ny, kostar 3100 på On-off. Dock är båda utan mick-ingång.

Just nu talar det för att jag köper en billig-billig digital kamera utan finnesser. Det enda jag tror jag kommer behöva är mic-ingång, eftersom jag antagligen kommer köpa en billlig mick med lång sladd för att göra en enkel bom för micken. Motiveringen till billigt inköp är att jag är på tok för mycket nybörjare med filmning, att kamerans kvaliteer är inte mitt största problem. Jag kan lika gärna göra sopig film med sopig utrustning som dyr. När jag blivit duktigare, så kommer den dyra utrustningen att vara billigare eller ännu bättre. Om jag köper dyr utrustning nu, så kommer den vara obsolete när jag blivit tillräckligt duktig.

Om det visar sig vara en dålig ide, har jag inte förlorat en spänn eftersom familjen också önskar sig en semesterfilmkamera.