amazon Postad 16 mars 2011 Postad 16 mars 2011 Hej ska köpa min första D-slr kamera, canon 550D. Kan ni rekommendera några bra objektiv för filmning, samt andra tillbehör. Är det viktigt med extern ljudkälla? Är det viktigt med extern monitor. Eller räcker det med live view? Hur pass viktigt är magic lantern? MVH 0 Citera
Mattihp Postad 16 mars 2011 Postad 16 mars 2011 Jag klarar mig med live view. Om du kör magic lantern så behöver du inte extern ljudkälla (endast en bra mick), utan så måste du ha externt då autogain är hemskt. Magic Lantern är riktigt bra att ha, men inte livsviktigt om du kör externt ljud. Objektiv du kan nöja dig med är kitobjektivet samt det billiga 50mm 1.8 som är det mest prisvärda objektivet som finns. Sen kan du komplettera med något vidare objektiv och ev. något teleobjektiv om du tycker att du behöver det. 0 Citera
ODDNAME Postad 16 mars 2011 Postad 16 mars 2011 Extern monitor är inget krav, men en LCDVF är en trevligt sak som gör det lättare att fokusera och använda kamerans lcd som en riktig sökare. 0 Citera
amazon Postad 16 mars 2011 Författare Postad 16 mars 2011 Okej, tack för svaren, vad gör magic lantern när det kommer till ljud? Borde jag köpa en beachtek till den då, så man kan ha XLR micar. och Kan du beskriva LCDVF lite mer? 0 Citera
Martin Oller Postad 17 mars 2011 Postad 17 mars 2011 Hur besvärligt är det att använda google? Om ens det, var tredje tråd i forumet handlar ju om samma sak. 0 Citera
gonefishing Postad 19 mars 2011 Postad 19 mars 2011 Du kan använda t.ex. rodes videomic, som du ansluter direkt till kamerans micingång. Sen placerar du micen på ovansidan kameran. 0 Citera
AndTuts Postad 5 april 2011 Postad 5 april 2011 Mikrofon är ju väldigt viktigt om du gör en film med personer som pratar eller annat ljud som du måste ha med. Jag har inte köpt någon mikrofon än, men kommer troligen att göra. Den inbyggda mikrofonen i 550D:arn tar upp vind så att ljudet mest blir vind mot micen. Objektiv vet tyvärr inget om, men om du söker på Loreo på Google kan du köpa dig ett objektiv som filmar i 3D. På YouTube finns ett antal testfilmer med dessa objektiv, sök bara på Loreo. Hoppas att det hjälpte. /Erik 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.