Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

ska köpa min första D-slr kamera, canon 550D. Kan ni rekommendera några bra objektiv för filmning, samt andra tillbehör. Är det viktigt med extern ljudkälla? Är det viktigt med extern monitor. Eller räcker det med live view? Hur pass viktigt är magic lantern?

MVH

Postad

Jag klarar mig med live view. Om du kör magic lantern så behöver du inte extern ljudkälla (endast en bra mick), utan så måste du ha externt då autogain är hemskt. Magic Lantern är riktigt bra att ha, men inte livsviktigt om du kör externt ljud.

Objektiv du kan nöja dig med är kitobjektivet samt det billiga 50mm 1.8 som är det mest prisvärda objektivet som finns. Sen kan du komplettera med något vidare objektiv och ev. något teleobjektiv om du tycker att du behöver det.

Postad

Okej, tack för svaren, vad gör magic lantern när det kommer till ljud? Borde jag köpa en beachtek till den då, så man kan ha XLR micar. och Kan du beskriva LCDVF lite mer?

• 3 veckor senare...
Postad

Mikrofon är ju väldigt viktigt om du gör en film med personer som pratar eller annat ljud som du måste ha med. Jag har inte köpt någon mikrofon än, men kommer troligen att göra. Den inbyggda mikrofonen i 550D:arn tar upp vind så att ljudet mest blir vind mot micen. Objektiv vet tyvärr inget om, men om du söker på Loreo på Google kan du köpa dig ett objektiv som filmar i 3D. På YouTube finns ett antal testfilmer med dessa objektiv, sök bara på Loreo.

Hoppas att det hjälpte.

/Erik

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...