Gå till innehåll

ProRes och Premiere Pro under windows


Fredrik Blom

Recommended Posts

Hej!

 

Ska precis få ett antal klipp från en produktion jag jobbade med för att kunna plocka de tagningar jag helst vill ha till mitt stunt reel.

 

Naturligtvis jobbar produktionsbolaget på Mac och filerna är ProRes, medan jag kör PPro 2 under windows så nu är frågan vilket som är bästa sätt att ta det hela vidare.

 

Tanken har länge varit att uppgradera till CS5, men det har inte blivit gjort än av olika anledningar.

 

Som jag förstår det så går det att läsa in ProRes-filer med nyare versioner av Quicktime, och i alla fall i nyare versioner av PPro imprtera dem, men kommer det ens att fungera med PPro 2?

 

Jag vet att det uppenbara är att uppgradera till CS5, men vilka andra vägar har jag att gå? Ta klippen till kompisar med mac och konvertera klippen till något mer windows/PPro2-vänligt format där? Konvertera klippen utanför PPro (som jag fattar det kan man inte göra det i Quicktime dock) och sedan importera dem?

 

Tack för alla tips!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det borde fungera med PPro 2.0 och QuickTime Player 7.6, men om filerna är 10-bitars, får du i alla fall bara ut 8-bit kvalitet. Ingen skillnad i CS5 i det fallet, bollen ligger helt hos Apple som har valt att låsa ProRes codecen till 8-bit på PC. Däremot är uppspelningen mycket bättre i CS5...

 

Men är det bara till en Stuntreel kanske inte 8- eller 10-bitars är en avgörande faktor.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret Max!

 

Det blir CS5 så småningom, men då kan jag tills vidare köra på med PPro2 och hoppas på att uppspelningen blir okay i alla fall.

 

Och just i det här fallet gör inte 8- eller 10-bitars någon skillnad, men bra att veta om begränsningen i alla fall.

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...