Cresendo Postad 6 mars 2011 Postad 6 mars 2011 Jag har länge funderat på vilken kamera jag skall köpa. Jag vill både kunna ta vanliga proffsiga foton och filma med den. Jag har verkligen försökt att leta på nätet efter information om olika alternativ och har tillslut nästan bestämt mig för Canon 5d Mark II, som ju verkar vara en bra kamera både för (kortare) film och för foto. För foto är den dessutom väldigt väl lämpad, såvitt jag kan förstå. Problemet som jag har är att specifikationerna för kameran anger 30 fps och om jag har förtstått det hela rätt så krävs det 25 fps för oss som bor i Europa. Någonstans har jag läst att det skall finnas en firmwareuppdatering för att få 25 fps, men detta tycks alltså inte levereras med kameran? Vad jag förstår så är det vidare ganska krångligt att i efterhand konvertera 30 fps till 25 fps samt att man antingen får slow-motion, vilket inte är önskvärt, eller att man får andra problem. Så mina frågor är alltså: 1) Finns det en firmware updatering för denna kamera så att man får 25 fps istället för 30 fps (jag hittar ingenting om detta på Canons hemsida)? 2) Om den finns, är det svårt att göra denna uppdatering själv? 3) Om det inte finns, så undrar jag hur man gör annars för att konvertera 30 fps till 25 fps och om det finns något sätt för att slippa få sidoeffekter av detta (dvs slow motion etc). Tacksam för svar. 0 Citera
StenR Postad 6 mars 2011 Postad 6 mars 2011 Uppgraderingen har funnit i ett år nu: http://web.canon.jp/imaging/eosd/firm-e/eos5dmk2/firmware.html 0 Citera
Cresendo Postad 6 mars 2011 Författare Postad 6 mars 2011 Aha, där ser man. På Canons svenska supportsida kunde i alla fall jag bara hitta info om uppdatering 2.0.8 och 2.0.7 men detta problem löstes alltså redan med 2.0.4, efter vad jag kan se på den japanska sidan. Tack för denna info i alla fall och för snabbt svar! 0 Citera
idivuoma Postad 14 mars 2011 Postad 14 mars 2011 Som skrivet ovan så finns en firmware med både 24 fps, 25 fps och 30 fps, dvs PAL och NTSC. Använder du OSX och Final Cut så finns det ett program som heter "5DtoFCP" som konverterar .mov filerna från Canon. Eftersom 5D filmar i ett komprimerat format, så gör programmet om filmerna till 25 fps 422 prores (okomprimerat). Men den har även en annan funktion, vilket gör att du inte behöver bry dig om vilket fps du filmar i. Filmar du i 30 fps eller 24 fps så konverteras filmerna till 25 fps... jaja, läs om programmet själv :) http://www.apple.com/downloads/macosx/finalcutstudio/5dtofcp.html Sen finns det en firmware för 5D som inte är gjord av Canon, men funkar utmärkt. Värt att installera om man tänker filma med kameran. Den visar ljudnivå på skärmen, tar bort mikrofonbruset och visar Zebra nivå. http://magiclantern.wikia.com/wiki/Magic_Lantern_Firmware_Wiki Jo, och så glömde jag kommentera dina tankar om 5D. Den enda nackdelen med kameran enligt mig, som använt den i både film och foto, är att den fotar endast 4 bilder per sekund vid stillbildsfoto. Jag fotar ibland sport, och det är vid såna tillfällen man önskar att den kunde mer. Men vid filmning är den underbar, lätthanterbar och fint skärpedjup. 0 Citera
Hummel Postad 16 mars 2011 Postad 16 mars 2011 Pro Res är en "lossy" codec. Fantastiskt bra är den med det är inte okomprimerat. Du sparar mycket plats jämfört med okomprimerat och den kräver avsevärt mindre datorkraft än H.264. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.