Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Om jag inst den nya uppdateringen till gopro kan jag inte filma i 720p 60fps Pal, då blir det närmast tlll hands

1280×720 50fps.

Men jag kan fortfarande filma 720p 60fps i NTSC.

Kan man använda NTSC material som vanligt eller det klyddar bara till det.

Eller är det inte så stor skillnad på 50/60.

Använder gopron som follow cam där jag vill ha hyfsad slow motion.

Postad

720P har inget med PAL eller NTSC att göra... du får "mer" slow mo med 60fps, men det är trassligare om du vill använda materialet i normal fart i ett 25fps projekt. 50 fps kan du bara "ta bort" varannan ruta för att nå 25, klart svårare med 60fps material.

//Max

Postad

720P har inget med PAL eller NTSC att göra.....det förstod jag men tack ändå.

Jag undra om det är någon stor skillnad på 50 eller 60Fps????

Om man filmar med inställningen NTSC kan man använda materialet till vårt Pal system???

Joakim

Postad

NTSC och PAL är verkligen fel i detta sammanhang. Prata bara fps istället, så blir det lättare att svara på frågan.

I princip har vi inget PAL-system längre då det är en analog TV-sändningsstandard. Datorer skiter fullständigt i PAL/NTSC. Tyvärr har tillverkare med detta ändå i sina inställningar.

Kan du ta in 60fps material i något som ska spelas upp i 25fps? ja det går, men man får mecka lite precis som Max säger. Har du 50fps så blir lättare pga. ren matematik. Kan du ta in 60fps material till en DVD-video? nej, då DVD i europa är i regel styrt till 25fps.

Postad

Hoppar in i diskussionen lite snabbt.. vad vill du uppnå med filmen och vart skall du i slutändan distribuera den?

Är det för webben så kör på 60p i ntsc läge för då får du ca 2,5x slow på en 25p timeline givet att du konverterar klippen till 25p.

För användning på DVD så gäller som vanligt principen att hålla sig till PAL och då får du köra 50p istället

Gjort massor med små-tjaffs nyligen med GoPro kameror i vår mini-serie som helt sonica fått heta Gubbshred.. du hittar lite klipp på http://vimeo.com/skullfilms/videos där är allt filmat i 720/60p

Postad

aha ok tack!

Om jag kör 720/60fps & vill spara på ett format med bra kvalitet.

Vilket format är att föredra om man spelar upp filmen med media spelare på en > 40 tum tv.

( Christofer- bra filmer)

Postad

Normal brukar de flesta exportera till MPEG4 formatet, med h264 som videocodec. Finns mycket stöd i det och ligger man på 720p med 10+ mbit bitrate så får du bra kvalité och hyfsade filstorlekar.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...