Leif G. Postad 22 februari 2011 Postad 22 februari 2011 Sitter med MacBookPro (3 år gammal) och iMac (ett år gammal), samt Maranz PMD661 bandare och Electrovoice 635 mikrofon (för reportage/intervjuer/pålägg av speakertexter). Alltså tillräckligt bra klass antar jag eftersom Sveriges Radio använder dem. Ska även att göra telefonintervjuer hemifrån. Detta för att producera radioprogram för SR, bl.a., samt ljudinspelningar för nedladdningar på webben. Framöver kommer jag nog även att producera rörlig bild i websammanhang (men det blir nästa pilsner, om det inte kan ha betydelse i valet även här). Vad ska jag med ett ljudkort till ? Laddar ju via USB upp Wav-filer som öppnas i iTunes. Vad ska jag köpa för ljudkort ? Vad behöver jag för telefonhybrid (eller annan lösning) för telefonintervjuer med god kvalitet, där både jag och den andre ska höras samtidigt på det bandade ? Tacksam också för tips om bra på redigeringsprogram till rimligt pris - och utan alltför hög initial inlärningskurva. Har ju garageband. Vad kan ett specifikt redigeringsprogram för audio ge mer som jag kan ha behov av ? Leif G. 0 Citera
Mattias Valenca Postad 28 februari 2011 Postad 28 februari 2011 Ljudkort är en fördel om du vill kunna spela in direkt på hårddisk och redigera i timelinen i t.ex. ProTools, Logic eller Cubase. Dessutom ger externa ljudkort betydligt bättre ljudkvalité vid lyssning, framförallt om du sitter med en laptop. Sitter själv med en äldre MacBook Pro och redigerar ibland när jag är på resande fot, och den har en tendens att ge ifrån sig ett högfrekvent sprakande (från hårdisken eftersom jorden i hörlursuttaget inte är separat från resten av hårdvaran) vilket kan vara ett problem. Gällande vilket ljudkort du ska köpa, så finns det hundratals olika. Där måste du nog specificera dina behov lite mer (hur många kanaler in/ut, maximal samplingsfrekvens, osv) för att jag ska kunna ge ett bra tips. Själv kör jag MOTU:s Ultralite ljudkort och är väldigt nöjd med det. Telefonhybrider är enkelt att införskaffa, finns hos typ Kjell & Co och liknande ställen. De funkar bäst med en fast telefon, men det finns även varianter för mobil tror jag. Det enklaste sättet att spela in en intervju är om du du kör dig själv på ena kanalen via 635:an och den andra personen via telefonhybriden, så kan du redigera dem separat sen. Funktioner som saknas i GarageBand är ju bl.a. mer avancerade autmatiseringar och bättre plugins (typ compressor, limiter etc.) samt att ljudredigeringen inte är den bästa. Om din budget tillåter skulle jag nog ta och titta på Pro Tools 9. Det har dock hyfsat snäv inlärningskurva, men har väldigt stora möjligheter och är det som används i i stort sett alla professionella sammanhang. Andra alternativ är Logic eller Cubase, eller Ableton Live. Har du kört GarageBand tidigare är ju Logic smidigt, eftersom du t.o.m kan öppna din gamla garageband projekt direkt i programmet. 0 Citera
Christian van Caine Postad 1 mars 2011 Postad 1 mars 2011 Finns ingen som helst orsak att externa kort skulle låta bättre, det beror helt på kortet. Själv sitter jag med interna Lynx-kort som i praktiken är bland det bästa som existerar ifråga om transparent ljud. Vad som däremot kan uppstå är ett lätt brum ifall det är problem med jordningen i datorn, men det är inte särskilt vanligt & beror redan som det är på att något är allvarligt fel & kan grilla komponenter ifall man har otur. Dock är externa kort de enda alternativen för laptops. Dessutom är det oftast enklare att hantera då man inte måste in i burken & grejja. Dock är man grymt beroende av kvalitén på sina USB/FireWire-bussar om man kopplar så, så det finns ingen enkel lösning :-) Kör du Mac eller PC? 0 Citera
Mattias Valenca Postad 1 mars 2011 Postad 1 mars 2011 Jag menade såklart inte att alla interna kort är dåliga, utan bara att de inbyggda i macdatorerna lider av vissa problem. ProTools HD är ju också internt och det låter ju rätt så bra... Alternativ till externa kort på laptops är ju ExpressCard-platsen som finns på de äldre MacBook Prosen, som också funkar bra. 0 Citera
Christian van Caine Postad 1 mars 2011 Postad 1 mars 2011 Hoppla, där stod ju vad han hade för dator ja! Hur fan kunde jag missa det?? :-) Då håller jag med fullt & fast! Mac gör grymma datorer, men deras ljudkort suger flera kilometer purjo... Hää, måste säga jag blev väldigt förvirrad första gången jag testade Pro Tools HD. Jag vet att den låter mycket bättre än deras tidigare TDM-system, men efter allt snack hade jag förväntat mig något av det bästa som någonsin producerats. Det var det inte. Okay, det lät absolut inte dåligt, det var ett helt okay ljud, men för det priset förväntade jag mig MYCKET mer. Jäjä, skulle jag i framtiden skaffa mig ett Pro Tools-system av någon anledning så är det inte värre än att man fortsätter med sina Lynx-kort! Omtänksamt nog stöds Lynx Aurora med ett tillsatskort av Avid :-) 0 Citera
Luzer Postad 9 mars 2011 Postad 9 mars 2011 Med nya PT9 native så kan du ju (äntligen) välja och vraka helt själv mellan ljudkort / interface. Även om deras interface låter helt ok. 0 Citera
Christian van Caine Postad 10 mars 2011 Postad 10 mars 2011 Jepp, deepest respect! :-D Håller absolut med om att Avid's (gamla DigiDesign) nya interface är kraftigt förbättrade & (vad jag vet) står sig bra emot exempelvis Apogee, Mark Of The Unicorn & RME, men jag är van vid mastering-kort, så att nedgradera sig i den frågan, även om man i allra högsta grad fortfarande håller sig på fullprofessionell nivå, brukar jag tycka är ganska frustrerande.... Dock var det ju som sagt faktiskt inte ett problem redan från början eftersom Lynx Aurora med ett enkelt expansionskort länge funkat mycket fint även till Pro Tools HD :-) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.