Gå till innehåll

Kan jag koppla 2st mygga mic till en zoom h2, eller är det helt onödigt?


Bodie

Recommended Posts

Hej, jag har en fråga som jag är osäker på.

 

Kan jag koppla 2st mic till en zoom h2 med en Y-kabel?

 

Jag ska köpa en zoom h2 på måndag och skall bla använda den till instruktions videos där främst 2 personer kommer sitta framför kameran och prata och demostrera. Tanken är att jag kopplar 2st myggor till min zoom h2; eller är det helt onödigt och det absolut bästa är att ställa zoomen på bordet eller använda en boom ovanför huvuden?

 

Hade tänk använda http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=170213&title=Mikrofon%20EM-016&

 

Det är låg budget grejer jag sysslar med och kommer filma med min Iphone och sen synka ljud i Sony Vegas.

 

Ofta är videokvalitén inga problem för en online video men ljudet är så kasst att man inte står ut...

 

 

Så vad jag alltså undrar är:

 

1. kan man koppla 2 mic till 1 mic ingång?

2. Vad skulle vara bäst, använda 2st lågbudget mygga till 1 zoom h2 (om det går), eller helt enkelt ställa zoomen på bordet, även om den syns i bild. Och om detta är bäst, blir det bäst resultat med mono eller stereo?

 

Jag vill helst ha ett bra monoljud så att man tydligt hör vad som sägs från 2 pers utan att en massa överigt ljud stör. Detta är ju något jag kommer kunna testa fam själv framöver men om någon redan gjort alla misstag kan ju jag slippa göra om dom ;o)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...