Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tja, kanske låter skit dum nu men jag är inte helt kunnig inom filmtekniken och har även lärt mig att det är lika bra att fråga.

Ska filma en kortfilm med RED one om två veckor och funderar lite på efterarbetet, vet att red kan vara kämpigt att klippa med många datorer men har också sett att det gått mycket enklare för vissa.

Hade varit jätte enkelt att klippa filmen hemma på min stationära dator. Vet inte exakt vart det tar mest på datorn när man klipper tungt material i datorn men har bla 4gb ram, Intel® Core™ 2 CPU 2.40 gHz processor och klipper i Premiere CS5 hemma.

Lånar tekniken från mitt resurscentrum så där ska de ju ha datorer som klarar av red, det är däremot mac och de använder sig av final cut pro och jag har större kunskap av varken eller. Sen är det ju också drygt att hyra in sig där i runt 1-2 veckor beroende på hur mycket tid man lägger på klippet och det är pengar vi inte räknat in i budgeten trots att det kan bli lite över.

Vad tror ni? Eller ska jag helt enkelt försöka leta upp någon person med kraftig dator att låna ut och klippa där i stan?

Postad

RED har flera upplösningar på det filmade materialet så du kan klippa med en upplösning som din dator klarar av och sedan gör du sista renderingen i högsta upplösning.

Postad

Som Hummel säger så kommer du inte klippa i materialet i full upplösning, utan kanske downscalade klipp. Klarar din dator av allra matigaste 1080-inställningar så skall det inte vara något problem alls. För övrigt rekommenderar jag dig att lära Final Cut, kul, enkelt och många verkar riktigt gilla hur enkelt det är att planera ihop ett bra RED-workflow.

Postad

CS5 klipper RED-filer som native (dvs R3D). Ingen omkompression behövs alls, eller utnyttjande av RED's proxy-filer. T.o.m. min Lenovo kontorslaptop kan klippa 4.5K filer vilket beror på RED-filens uppbyggnad där du kan göra en partiell decode. (Dvs du behöver inte läsa hela filen för att spela upp materialet vilket gör att du inte behöver ha supersnabba diskar heller). Ska du klippa ett "stort" projekt bör du ha mer än 4GB ram, vilket i dagsläget är rätt billigt.

Är du ändå i uppgraderingstagen införskaffar du ett GeForce 470-kort så kan du testa olika färg-looks i realtid också via CUDA accelerationen... ;)

Du kan sen spotta ut ex en FCP XML eller en EDL om du ska göra grading i en color suite som klarar RED R3D. Annars klipper du helt klart och exporterar filmen som DPX-filer i den upplösning du vill ha mastern i. (DPX kan du grade:a vart som helst) Är det så att den ska slutföras i FCP (ProRes-filer) kan du även göra detta.

Enda begränsningen är om du behöver länka ljud från en recorder som spelat in i Broadcast Wave Audio-filer med synkad TC. Dessa går inte att "binda" till videofilerna i "projekt-binen" i CS5.0, utan endast på timeline (se till att ha uppgraderat till 5.03 så kan du synka på tidkoden). Gör du basic ljud själv kan du skicka ut ljudet som OMF för slutmix i ProTools eller motsvarande.

//Max

Postad

Tack för alla svar!

Förstod inte alla ord haha men låter ju som att det borde funka och att om jag kan låna en schyst kompis tyngre dator så kanske det går ännu bättre.

Mitt projekt är på 18 där vissa scener har 1 inställning och andra cirka 10, det kan väl kanske kallas ett tungt projekt? Hur många RAM borde jag satsa på? Funkar det med 6 ram kanske? Eller är det snarare storlek i hur många objekt jag har på timelinen? Jag brukar kunna hålla det ganska tight vanligtvis men som sagt så vet man inte.

Har fått länka ljud på timelinen förut, är ju drygt men är van så det ska nog inte vara några problem.

På min förra skola så var det av någon anledning någon som tyckte att vi skulle synka alla ljud med klippen, exportera filen och sedan använda den hela och långa filen att klippa med. Det drar ju ner på kvalitén en aning antar jag men detta lär ju göra det ännu enklare att klippa med min dator?

I vilket fall som helst så låter det som att det på ett eller annat sätt kan funka och det finns väl ingen risk att datorn ska bryta ihop helt av att testa heller :)?

Planerar förövrigt att lägga allt material på min externa hårddisk, är detta en dum idé och borde jag isåfall ta en dag att kopiera materialet till datorns interna hårddisk?

Igen, tack för alla svar.

Om jag kan hitta en annan lösning än att åka 17 mil för att klippa kan det verkligen bespara mig tusentals kronor.

Postad

Det KAN funka med 6GB men jag skulle rekommendera minst 8, helst 12. Flera saker som spelar roll, mängd klipp i projektet, på timeline, hur många sekvenser som är öppna, etc.

Men om du har en ngt "undermotoriserad" dator kan du ju köra scen för scen.

Annars kan du ju köra ut separata, lågupplösta klipp och sedan "länka" till orginalen på slutet när du ska slutföra filmen. Men testa och klipp en enkel "nonsensfilm" för att se om det funkar.

//Max

Postad

Bra tips Max_H!

Jag kör på det och provar mig fram, scen för scen låter ju inte helt dumt också!

Men jag testar!

Tack för svaren :)!

Kanske går tillbaka till denna tråd när klippningen börjar, vilket bör bli i början av Mars

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...